0414-tekstilforum

Bygg deg en pyramide

Fra tekstilforum 4/2014: «Lag deg din egen pyramide hvor du har dine mest eksklusive merker i toppen, bestselgerne og basevarene i midten og lavprisvarer og omgående i bunnen.»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Hver gang jeg skal skrive leder til Tekstilforums messeutgave føler jeg meg litt som en prest som skal forberede prekenen til julegudstjenesten. Det er bare ett aktuelt tema. Det er tatt opp gang på gang. Alle kjenner egentlig budskapet, men det bør og må framføres. Spørsmålet er bare: Hvilken vinkling og hvilke formuleringer skal jeg bruke denne gangen?

Budskapet er klart: Kjære innkjøpere. Forbered dere bedre enn forrige gang. Gjør hjemmeleksa deres slik at dere vet hvilke varer dere selger mest og minst av, og hva dere tjener og taper penger på. Kjøp fra færre. Vær tøffere mot leverandørene. Prioriter de beste, det vil si de som har de merkene og varene og de betingelsene som passer inn i ditt butikkonsept. Det som bidrar til å gjøre din butikk bedre og mer fristende for kundene. Ta deg bedre tid, ikke ras fra showrom til showrom i full fart.

Alt dette har jeg skrevet om før, i forskjellige variasjoner. Og jeg føler det er nødvendig å gjenta budskapet. Derfor henviser jeg gjerne til intervjuet med Texcons nyansatte produktsjef for dameklær, Kristine Cecilie Andersen på annet sted i bladet: Få mer struktur på innkjøpene. Lag deg din egen pyramide hvor du har dine mest eksklusive merker i toppen, bestselgerne og basevarene i midten og lavprisvarer og omgående i bunnen. List opp hvilke merker du vil beholde og satse på. Finn den riktige fordelingen. Sats på færre leverandører, og tar du inn et nytt merke, bør du kutte ut et annet.

Etter å ha sett mange innkjøpere i aksjon er jeg tilbøyelig til å tro at de ikke skjønner alvoret i det de gjør. De skal legge igjen millioner av kroner de dagene de er på messe, og investere i det de skal leve av det neste halvåret. Men mange virker som de er mer opptatt av å komme raskest mulig hjem igjen enn å jobbe planmessig, grundig og kreativt for å kunne øke omsetning og inntjening neste sesong som kan bidra til å fornye butikken og skape nye opplevelser for kundene.

Jeg vet det koster mye å reise på messe. Jeg forstår at det koster litt å leie inn ekstrahjelp også, og at omsetningen kanskje ikke er akkurat like høy som når de faste medarbeiderne er på plass. Men å knipe inn på dette området er å spare på feil sted. Ett eneste feilkjøp på grunn av for dårlig planlegging eller for stort hastverk kan raskt koste mer. Mye mer.

Lytt gjerne til Andersens ord og lær av de beste: De som har et konsept de tror på og dyrker, driver strukturert og tenker langsiktig. De har en ting til felles: De legger mye jobb i å planlegge og gjennomføre innkjøp. Resultatet: Lite ukurante varer på lager, en innbydende butikk med hyppige nyheter og gode resultater. Er ikke det gode nok grunner til å ta seg litt bedre tid?

Ove Hansrudtekstilforum

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS