Den kjappeste veien til kundene
LEDER: Sosiale medier har blitt en av de viktigste kanalene for både eksponering og markedsføring for motebransjen.
Du kan skrive inn kommentarer nederst
Sosiale medier gir butikkene en unik mulighet til å eksponere seg selv for sin målgruppe, og representerer også en helt ny kanal for interaksjon med kundene. Den kjappeste og mest effektive kanalen. En kanal du ikke kan gå glipp av.
Bak en vellykket strategi for sosiale medier ligger det imidlertid store mengder strukturert og hardt arbeid. Jevnlig oppdatering, planlegging i forveien, kunnskaper om livsstilen du selger og interaksjon med følgerne din er gode ledetråder på veien mot suksess i sosiale medier.
Dette er essensen av det noen av de beste i bransjen kan lære bort når det gjelder markedsføring og eksponering i sosiale medier. I denne utgaven av Tekstilforum presenterer vi to av dem, Suser i Sivet og Bogart i Tønsberg. Begge har på hver sin måte funnet en måte å utnytte sosiale medier på: Suser i Sivet, en liten aktør, som bruker Facebook som hovedkanal, og som oppdaterer hver dag med gode, aktuelle bilder. Og Bogart, en større virksomhet, som snart bruker et årsverk på Facebook, Instagram og Snapchat, med en ystematisk, godt planlagt aktivitet.
– For oss fungerer det å være personlige, by på oss selv og vår livsstil. Vi er kjent som The Bogart Family, sier Karoline Solberg, ansvarlig for sosiale medier i Bogart. – Det er viktig å ha en strategi for sosiale medier. Eksempelvis at man kjenner til og husker på når de viktigste dagene er, eksempelvis Valentinsdagen, og at man planlegger aktiviteter. Sosiale medier handler om å vise det som skjer nå, sier hun.
Suser i Sivet og Bogart er bare to av mange gode eksempler på hvor viktig og effektiv markedsføring og kundekommunikasjon i sosiale medier kan være. Og de sosiale mediene vil bare bli flere – og viktigere kanaler i motebransjens markedskommunikasjon. Derfor kan du ikke sitte på gjerdet fordi du er skeptisk, eller fordi du føler du ikke kan nok.
Har du ikke muligheter til å skaffe deg tilstrekkelig kompetanse selv, sørg for at noen andre i virksomheten gjør det. Du har ikke råd til å la være.
Men husk at det er ikke nok å «legge ut noe» på Facebook av og til. Den digitale markedskommunikasjonen må være godt planlagt, systematisk, holde høy kvalitet og komme kjapt og ofte.
Ove Hansrudtekstilforum