Det året det var så bratt
”Først gikk vi og ventet på våren som aldri kom, slik at det var umulig å få noe særlig salg av sommerklær. Så kom den sene påsken og forstyrret enda mer. Så regnet sommeren bort, og tragedien 22. juli preget oss alle. Og nå har vi gått og ventet på vinteren uten å få noe særlig drag på salget av vinterklær. Et fryktelig år!”
Dette er essensen av noen meldinger vi har fått fra butikkeiere i Norge de siste ukene. Samtidig vet jeg at andre har hatt et riktig godt år, med økning i omsetningen. Så langt er alt tilsynelatende som normalt – noen klager sin nød mens andre selger bra. Men med daglige bekymringsrapporter om en europeisk krise som stadig vokser i omfang og konsekvenser, er det ikke sikker at dette året var så bratt likevel. Det kan faktisk bli brattere neste år. For tre år siden hadde Norge krise med liten k mens mange andre land slet tungt. Mye tyder på at det kan bli verre også for oss oljesmurte nordmenn denne gangen.
Selv om hovedorganisasjonen Virke sender ut positive signaler om en god og livlig julehandel og gir positive prognoser for 2012, vil krisesignalene prege forbrukernes tankesett.
Hva gjør du som driver butikk med det? Blir med i sutrekoret og legger et absolutt minimumsbudsjett for neste sesongs innkjøp fordi du er skråsikker på at dette går rett til helvete?
Eller går du systematisk og kritisk gjennom din egen drift, finner ut hva du kan gjøre av forbedringer, analyserer hvordan du fortsatt kan trekke kunder til butikken, bruker din egen og dine medarbeideres kreativitet for å finne måter å øke kundenes handleopplevelse på og satser på fortsatt vekst?
Egentlig har du ikke noe valg. Det du absolutt ikke kan gjøre, er å la pessimismen ta overhånd. Derfor må du være offensiv. Dyrk det gode kjøpmannskapet. Bruk både brems og gass. Spar inn der du kan, men ikke glem å satse, være aktiv i ditt marked og hele tiden gjøre ting som gjør deg unik og spesiell i forhold til konkurrentene dine. Nøkkelen ligger i å innse at kundene ikke bare kommer til deg for å kjøpe klær, men for å få en god opplevelse. Klarer du å gi dem det, har du vunnet det første slaget i kampen mot dysterhet og krisestemning.
Ove Hansrud
Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 6/2011, som kom ut 30. november. Les mer om dette nummeret her
"