Din teknologiske hverdag
Fra tekstilforum 6/2013: «Gå ikke rundt å tro at du bare kan drive fysisk butikk og konkurrere med det som skjer på nett og mobil. For det klarer du ikke.»
Du kan skrive inn kommentarer nederst
Teknologien forandrer motebransjen i stadig høyere tempo. Netthandel, mobilhandel og teknologi som gjør varene mer tilgjengelige, mer spennende og mer opplevelsesrike for kundene har forandret bransjen så mye allerede at gamle grinebitere som stritter imot for lengst er akterutseilt. Og det skjer så mye hver eneste uke at det skal godt gjøres å henge med på alt.
Som du kan lese om i artikkelen om retailtrender annet sted i bladet: Det er tre ting som gjelder akkurat nå: Cross channel, spesialisering, digital integrasjon.
I klartekst: Se deg rundt: Er butikken din lik de fleste andre eller en blek kopi av et kjedekonsept, er du ille ute. Dyrk dine spesialiteter og skill deg ut slik at kundene kommer for å oppleve noe spesielt.
Viktigst av alt: Gå ikke rundt å tro at du bare kan drive fysisk butikk og konkurrere med det som skjer på nett og mobil. For det klarer du ikke. Du må jobbe i flere kanaler samtidig. Gi kundene anledning til å bestille varer på PC, nettbrett, mobil og andre mobile medier om de ønsker det, og samtidig drive butikken så godt at de gleder seg til å komme innom for å se, oppleve, kjenne, prøve – og kjøpe.
Ikke kjemp mot teknologien. Ha åpent sinn og utnytt den så godt du kan. Utnytt de mulighetene nettet og sosiale medier har i dag og heng med videre så godt du kan – det kommer noe nytt hele tiden!
Med radiofrekvensetiketter kan du ha oversikt ned til den minste detalj over hva du har i butikken og på lageret og gjennomføre varetellingen på en halvtime.
Med ny teknologi i prøverommet kan du gi kunden en helt ny opplevelse og gi henne anledning til å la venninnene se sine antrekk på sosiale medier før hun bestemmer seg.
Med virtuelle prøverom kan kunden «prøve» klær på nettet.
Og kanskje reduserer du lagerbeholdningen til et helt annet nivå enn i dag ved å ha et begrenset basisutvalg av fysiske produkter pluss en virtuell «lagervegg» i butikken hvor kunden ser, trykker, bestiller og får varen dagen etter. Enten på døra eller til butikken.
Husk: Dette er ikke framtidsbilder. Dette er nåtid. Din teknologiske hverdag. I morgen er det fortid.
Ove Hansrudtekstilforum