Finn den røde tråden
Jeg har vandret i 17 messehaller i Düsseldorf for å fange opp de siste trendene i butikkinnredning. Resultatet var ømme føtter og en usortert strøm av inntrykk som er vanskelig å sortere: Retro, natur, striper og glamour, tekno, rustikk kombinert med superblanke overflater eller med rustfritt, glass, betong eller andre kontrastoverflater. Mer farger. Mer struktur.
Konklusjon: Innredning er ikke for amatører. Konsentrer deg om å dyrke den profilen og den filosofien du vil at butikken din skal preges av. Gjør det du kan best: å leve ut denne filosofien og smitte den over på dine medarbeidere slik at du skaper den rette atmosfæren og stemningen i butikken. Minst like viktig som farger og smarte innredningsløsninger og kreativ eksponering er den atmosfæren kundene møter når de åpner butikkdøra. Det hjelper ikke å være fancy og oppdatert med vegger, golv og hyller i de samme matchende materialer og strukturer som ble vist på siste interiørmesse. Det er den tonen og det miljøet du klarer å skape som bestemmer om kundene trives hos deg eller ikke.
Å snekre og mekke butikkinnredning på egen hånd blir sjelden vellykket. Finn en profesjonell partner som kan overføre dette til innredningsløsningene slik at du finner den røde tråden og den helhetsløsningen som passer deg og dine kunder.
Ikke la butikken visne. Sørg for hyppige oppdateringer og fornyelser. Når du ominnreder butikken din, er dette en såpass tung investering at den bør vare i fem år. Men heller ikke lenger. I løpet av disse fem årene kan du ikke tillate deg at ting står stille. Lag en fornyelsesplan. Finn ut hvordan du med enkle, rimelige grep kan forandre innredning, hyller, bord og stativer slik at butikken forandrer seg og fornyer seg gradvis gjennom de fem årene. For å klare dette, må du finne sammenhengen mellom den profilen du ønsker å ha, merkene du selger og hvordan du eksponerer dem. Med en bevisst tankegang, en plan og kreative løsninger vil kundene oppfatte butikken din som spennende, innholdsrik og alltid full av nyheter.
I denne utgaven av Tekstilforum har vi flere gode eksempler på butikker som har funnet akkurat denne løsningen. Bus Stop på Hamar bygger om butikken hvert femte år, og har en lys, delikat og trivelig butikk. I tillegg har Kari Myrvold og Anne Line Dalslåen og deres medarbeidere skapt et miljø og en tone hvor kundene nærmest blir tatt i mot som gode venner når de stikker innom.
Et annet eksempel er den tidligere skogbrukslederen i Kongsvinger, Britt Godtlund, som fant den riktige løsningen ved å drive butikken som et andelslag, slik at de faste kundene ikke bare er kunder, men eiere. ”Kjolesamvirkelaget” er en suksess så langt.
Maggie Wonka er også et eksempel på en suksessoppskrift: Hvordan designeren, stylisten, journalisten og gründeren Cecilie Juvodden bruker sine mange talenter til å skape en personlig og særpreget butikk som trekker kunder samtidig som hun bygger seg opp som leverandør til stadig flere butikker rundt om i hele Norge.
Ove Hansrud
Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 2/2011
"