Grip sjansen nå!
Oslo Fashion Week gjør endringer for å gjøre seg mer interessante for bransjefolk og lager eget bransjeshow på åpningen tirsdag 9. august.
På åpningskvelden kjøres det to show etter hverandre. Først ett for presse og inviterte gjester. Deretter ett hvor innkjøpere og andre aktører i bransjen er spesielt ønsket og invitert.
Slik sett kan man gjerne sammenligne OFW-sjef Pål Vasbotten med Ole Brumm: Ja, takk, begge deler! Vasbotten vet godt at både arrangementet og de designerne som deltar er avhengig av presseomtale og alt det styret og ståket det gjerne blir når kjendisene møtes. Men han vil så gjerne gjøre seg lekker for innkjøperne også. Derfor inviterer han i samarbeid med Tekstilforum alle bransjefolk for å være sikker på at så mange som mulig finner veien til Posthallen 9. august. Derfor: Ta godt vare på den folderen som følger med denne utgaven av Tekstilforum, eller ta vare på annonsen for OFW inne i bladet og meld deg på, slik at du ikke går glipp av åpningsshowet.
Aktørene i visningen er en god blanding av nye og mer erfarne norske designere – en blanding som absolutt bør være interessant for innkjøperne. Ikke bare med tanke på et umiddelbart innkjøp, men også for inspirasjon og ideer.
Derfor: Grip sjansen, si ja takk til OFW-invitasjonen og still med åpent sinn for å la deg inspirere av norske designere og deres merker, få nye ideer til å kombinere og eksponere klær i butikken og rett og slett få et lite pusterom i en hektisk innkjøpsuke. Du har helt sikkert godt av det, og det skulle ikke forundre meg om du oppdager noen spennende merker som kan passe i din butikk også.
Jeg vet at de fleste stresser og har et fryktelig tett program under Moteuka. Som betrakter på sidelinja synes jeg at mange stresser unødvendig. Unødvendig, fordi stresset kommer av dårlige forberedelser.
Derfor: planlegg innkjøpsuka litt bedre denne gangen. Utnytt den informasjonen du kan få fra eget kassesystem bedre. Gå kritisk gjennom merkeporteføljen din. Se hva du tjener bra på, og hvilke merker du bør kutte ut. Sett opp innkjøpsbudsjett. Vær mer kritisk og konsentrer deg gjerne om litt færre leverandører. Ikke bind penger i forhåndsordre som du kan supplere underveis i sesongen. Bruk litt bedre tid hos hver enkelt i stedet, slik at du ikke baserer inntektene dine i neste halvår på to dagers åndeløst stress fra showrom til showrom. Og ikke minst: Unn deg et par timers tid på kvelden for å se hva som rører seg i norsk klesdesign. Grip sjansen!
Ove Hansrud
Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 4/2011
"