0413_liten_tekstilforum
0413_liten_tekstilforum

Hold hodet kaldt!

«Det er ingen grunn til å male fanden på veggen og tro at vi er på rask vei inn i en krisesituasjon.»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Krise i Europa. Meldinger om økende problemer for norsk industri og økende arbeidsledighet. En trang start på året for mange handelsbedrifter. I tillegg masse dystre spådommer i media og meldinger fra hovedorganisasjonen Virke som nedjusterer sine prognoser om vekst. Nok til at noen enhver får kalde føtter og lurer på hva som skjer neste sesong.

Til det er det bare en ting å si: Hold hodet kaldt – det er ingen grunn til panikk. Det er ingen grunn til å male fanden på veggen og tro at vi er på rask vei inn i en krisesituasjon. Tøffere tider, javisst, men ingen grunn til å skrike opp om krise ennå. Virke snakker om en oppbremsing og utflating, Husk at det er en normalisering av en situasjon hvor omsetningstallene er all time high.

Selvsagt skal vi være nøkterne og edruelige og ikke tro at forbruksveksten bare fortsetter inn i himmelen. Men vi kan heller ikke skalke lukene og tro at nå går alt til helvete. Spesielt ikke når vi skal kjøpe inn det vi skal leve av, og forhåpentligvis oppleve omsetningsvekst og gode resultater med neste vår og sommer.

Som kjøpmann kan du gjøre to ting for å gjøre spådommene til skamme: Gjøre gode og smarte innkjøp og jobbe bevisst og kreativt for å utvikle butikken din til et sted hvor kundene får så positive opplevelser at de kommer tilbake.

Derfor bør du som detaljist vær bedre forberedt enn noensinne før du tar turen inn i showrommene til dine leverandører. Ha tatt ut nødvendig informasjon om omsetning og bruttofortjeneste på de ulike varegruppene, skaffet deg oversikt over hva du har på lager og satt opp en plan og et budsjett for hva du skal kjøpe inn. Her er det mange som ikke gjør hjemmeleksa si.

«Jeg har så god oversikt at jeg trenger ikke budsjett», får jeg høre. Javel, men jeg tror ikke på alle dem som sier det. Det ser i hvert fall ikke ut at de har den oversikten de snakket om når de haster litt planløst fra det ene showrommet til det andre. Det ser slett ikke ut til at de har lagt en plan over hvordan de skal fornye og utvikle butikken fra uke til uke, at de har planlagt hva de skal trekke kunder med i forskjellige kampanjer utover våren og sommeren, at de vet hva de ulike leverandørene kan tilby av supplering og never out of stock slik at de ikke binder unødvendig kapital i varer som de trengt tatt ikke trenger å kjøpe på forhånd. Her er det mye å lære av de erfarne, profesjonelle innkjøperne.

Så hold hodet kaldt. Også i ukene før messesesongen, slik at du tar deg tid til å hente ut informasjon fra eget kassesystem, tar en ekstra sjekk på lageret og legger en plan for neste sesong. Så blir dukanskje mer fornøyd med innkjøpene denne gangen enn du ble sist. Og forhåpentligvis kan du registrere økt omsetning neste vår.

Ove Hansrudtekstilforum