0112_liten_tekstilforum
0112_liten_tekstilforum

Hopp ned fra tuene!

Oslo Kommune har vedtatt å bli med på et spleiselag for å utvikle Oslo som moteby og går inn med 700 000 kroner i et prosjekt som skal samordne og lage en ny og bedre moteuke i Oslo. Fram til nå har de ulike aktørene sittet på hver sin tue

Publisert

..Norsk Moteforum på sin. Oslo Fashion Week å på sin. Skohuset på Helsfyr på sin. Og de øvrige leverandørene og agentene på en drøss av småtuer i showrom og hotellrom rundt om i byen.

Hvem skal styre og koordinere? NFI, Norwegian Fashion Institute peker seg ut som en naturlig koordinator av et slikt prosjekt. I fjor høst inviterte NFI sentrale aktører for å diskutere hva som kan gjøres for å utvikle Moteuka, Oslo Fashion Week og alt det andre som skjer i Oslo de første ukene i februar og august hvert år. Møtet ga to klare signaler: At de fleste gjerne vil at det skal skje noe, men at de samtidig er mest opptatt av seg og sitt og lite villige til å investere i et fellesprosjekt.

Derfor må alle parter ta en runde med seg selv og vise at de er villige til å yte noe for å få en mer samordnet moteuke. At Oslo kommune nå ønsker å bidra til å utvikle hovedstaden som moteby forplikter. Dette utspillet må tas alvorlig av bransjen. I det ligger at de faktisk må vise at de kan handle, ikke bare mene noe i møter. Det betyr at de må være villige til å legge penger på bordet for å få noe til å skje, ikke tro at kommunen eller ”noen annen” kan ta hele regningen.

Norges Varemesse var en sentral aktør i moteuka i Oslo fram til virksomheten flyttet til Lillestrøm. Nå har messegiganten vist interesse for å lage en messearena i Oslo Spektrum for internasjonale utstillere og aktører som ikke har fast showrom i Oslo, noe som kan bidra i positiv retning.

NFI laget i etterkant av møtet i fjor høst en skisse til videre framdrift som viste at en samlet moteuke i Oslo kan lanseres i full bredde i 2013. Innspillet fra Oslo kommune gjør at arbeidet kan intensiveres. Det som i første rekke bør skje, og som alle tydeligvis er enige om, er å få på plass et markedsføringssamarbeid med et oversiktlig program over alle aktivitetene og et system for fellestransport mellom de ulike arenaene. Men det betinger at flere enn Oslo kommune blir med på spleiselaget. En annen svært viktig betingelse: At alle parter innser hvem som er hovedpersonene i en moteuke i Oslo: De tilreisende innkjøperne som legger igjen et anselig antall millioner i byen.

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 1/2012, som kom ut 20. januar. Les mer om dette nummeret her

"