0212_tekstilforum

I den virkelige verden

«Det som fortsatt kan fungere for store, internasjonale motehus fungerer nødvendigvis ikke for en fersk, norsk designer.»

Publisert

“Moteshow – flaut format eller kreativ gullåre?”. Dette var temaet i en paneldebatt i Fashion Fokus nylig. Innspill i denne debatten og diskusjoner i andre miljøer i bransjen viser at det er på høy tid å tenke nytt og finne alternativer til det tradisjonelle catwalkshowet. Det som fortsatt kan fungere for store, internasjonale motehus fungerer nødvendigvis ikke for en fersk, norsk designer.

Frank Remme, sjefdesigner i Voice, valgte bort couture og noen av verdens mest kjente motehus til fordel for masseproduksjon. Han ville tilbake ”til den virkelige verden”, som han kaller det, for å designe klær for mannen i gata. Da han og hans designteam i Voice presenterte det nye merket ”Redfine” nylig, skjedde ikke det på en catwalk i glamorøse omgivelser, men i Match-butikken i Torggata i Oslo – i ”den virkelige verden”.

Et annet eksempel på alternativ presentasjonsmåte:De to designerne bak det nye merket SØLV, Mari Stølan og Oda Midtlynd Klempe valgte en helt annen form. De legger stor vekt på å lage organiske, bærekraftige klær med lang holdbarhet og er opptatt av å bidra til å bremse dagens forbruk. Hvordan presentere klær de selvsagt ønsker å selge mye av med et slikt utgangspunkt? Løsningen ble en utstilling på Doga i Oslo. Klær fra den nye kolleksjonen sto utstilt på mannekenger og byster rundt om i lokalet. Gjestene fulgte en anvist rute hvor de gjennom plakater og videovisning fikk en reise gjennom tekstilhistorien. Fra den industrielle revolusjonen og starten på masseproduksjonen. Via perioden hvor bransjens klokeste hoder ble mobilisert for å produsere klær med begrenset holdbarhet for å øke forbruket. Til dagens situasjon med fokus på økologi og bærekraft.

Å tenke nytt og alternativt blir spesielt viktig for dem som nå skal ta fatt på det prosjektet med å samordne moteukeaktivitetene i Oslo og gjøre hovedstaden til en attraktiv motearena. Her er det mange steiner som må snus og mange gammelmodige oppfatninger og holdninger som må kastes ut. I den sammenhengen bør det være en viktig sak å ta en fordomsfri diskusjon om hvilken nytte norske designere har av dagens utgave av Oslo Fashion Week, og hva som kan gjøres av forbedringer.

Ingen tvil om at det er behov for fornyelse og forbedringer, både når det gjelder presentasjon av nye kolleksjoner og de andre aktivitetene som trekker motebransjen til Oslo to ganger i året.

Oslo Kommune har varslet at de vil være med på å finansiere et prosjekt som kan gjøre Oslo til en bedre motearena. Utfordringen for Norwegian Fashion Institute og de som skal gjennomføre prosjektet er å få de ulike aktørene til å legge fra seg gammelt tankegods og gamle motsetninger. Gammelt grums blir det ikke mye nytenkning av. Hvis ikke prosjektledelsen sier klart og kraftig fra at her må alle parter forplikte seg til et nyskapende og konstruktivt samarbeid kan vi risikere at prosjektmidlene renner ut uten at det blir verken konkrete eller nyskapende aktiviteter.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97