If you can´t beat them, join them!
– Nettsalget kommer til å ta knekken på oss som driver fysiske butikker! Dette er en kommentar jeg har hørt fra mange bekymrede kjøpmenn det siste året. - Tull! Har jeg lyst til å svare. – Det er ikke nettsalget, men din manglende evne til å fornye deg og henge med, som vil knekke deg! Men fordi jeg er en høflig og dannet mann, svarer jeg som regel i langt rundere vendinger.
Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 2/2013:
Visst vil netthandel oppleves som en trussel mot mange butikker. Men det betyr også nye muligheter. De tørre tall forteller klart og tydelig at det nærmest har vært en eksplosjon i netthandelen de siste årene. Også når det gjelder sko og klær, som jeg ærlig talt ikke trodde skulle få samme vekst som mange andre produkter og tjenester, fordi dette er varer man gjerne vil se, ta på og prøve. Men de siste statistikker og anslag viser at nordmenn kjøpte klær for over 2 milliarder på nettet i 2012. Dermed nytter det ikke å klage over den forferdelige netthandelen, men heller sørge for å se mulighetene og tilpasse seg, slik at du ikke ender opp som et sted folk kommer innom og prøver klær før de går hjem og bestiller: If you can´t beat them, join them!
Tilbakemeldingene fra de som selger både i butikk og på nett er klare: Det er nødvendig å bruke flere kanaler. Selv om nettsalget på kort sikt ikke er all verden, er nettsalget og sosiale medier en god markedsførings- og kommunikasjonskanal, også for den fysiske butikken.
Det er ingen grunn til at en liten klesbutikk i Oslo eller Kristiansand eller Steinkjer eller hvilket som helst sted i Norge ikke skal drive netthandel i tillegg til den fysiske butikken. Kundene ønsker å bruke alle tilgjengelige kanaler, og da må du som tilbyder sørge for å henge med. Men å etablere egen nettbutikk er en lang vei å gå. Teknikk, logistikk, betalingsformidling og alle rutiner må være på plass. Den digitale utgaven av butikken din må være like god som den fysiske, og kundene må kjenne seg igjen uansett om de er i butikken eller bestiller fra PC-en eller telefonen. Derfor kan det være fornuftig å starte med å benytte en av de profesjonelle nettbutikkene hvor du som liten aktør kan legge inn dine produkter. Der er du riktignok en av mange tilbydere, men du er med.
Du kan bare innrømme det: Du har ikke noe valg. Du må selge i flere kanaler. If you can´t beat them, join them!
Har du kommentarer? Skriv dem inn nederst på siden!
Lik oss på facebook, og få tekstilforum-nyheter rett på sida di