Invitasjon med bismak
«Det vil gavne Sverige, Norge og Danmark å gå sammen om en samlet skandinavisk moteuke». Dette utspillet kom nylig fra Anne Christine Persson, utviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week.
I en kronikk i den svenske avisen Sydsvenskan har hun en lang liste over fordelene ved en felles nordisk moteuke og en felles nordisk designprofil. «I samlet flokk kan vi utgjøre en større og langt mer interessant og nyansert marked som kan trekke flere og bedre innkjøpere og mer presse fra utlandet», mener hun, og avslutter slik:
«Så Stockholm og Oslo. Hermed en invitasjon om samarbeid om Copenhagen Fashion Week».
Persson har rett i at det kan være fordelaktig å samarbeide om en felles nordisk design og at flere nordiske utstillere og designere vil trekke flere folk til København. Men hvor er fordelene for den norske og den svenske moteuka? Derfor sitter vi som ikke er danske igjen med bismak og en klam følelse av at dette er en invitasjon til et liksomsamarbeid hvor alle parter skal yte og bare danskene skal nyte. Utviklingsdirektøren burde først lagt mer arbeid i å finne bedre samarbeidsformer mellom de aktørene som står bak messene i København før hun inviterer til nordisk samarbeid. I flere år har vi hørt fra danskene at «nå har vi funnet en plattform for bedre samarbeid som gjør det enklere og bedre for både utstillere og innkjøpere».
Det har ikke vi som reiser til messene i København klart å oppdage i praksis ennå. Fortsatt må innkjøpere bruke mye tid og penger på å kjøre taxi mellom messehallene.
Fortsatt kommer det soloutspill fra Gallery, CIFF og Vision som viser at det er mye gamle motsetninger og liten vilje til samarbeid. Fortsatt har arrangørene problemer med å bestemme tidspunkt for messene og bli enige om felles åpningstider. I sommer har barnemessearrangørene CPH Kids og CIFFKids røket opp i en heftig krangel fordi nykomlingen CPH Kids skal flytte messen til juni neste år.
Jeg mener at danskene har mye rydding i eget hus før de er klar til å invitere til nordisk samarbeid.
Rett skal være rett: Gallery er en god messe. Den nye Vision var en positiv endring, og CIFF har gjort mange gode forandringer i Bella Center, først og fremst i C-hallen. Men de danske arrangørene har fortsatt mange utfordringer om de skal klare å leve opp til sine egne mål om å være blant de største og beste i Europa. Og da er ikke en oppfordring om at svensker og nordmenn nærmest skal legge ned sine messer og innordne seg København den rette veien å gå. Norske og svenske moteselskaper og designere som vil ut i Europa kommer til København uansett – vel å merke om de føler at Copenhagen Fashion Week er en god nok arena for dem.
- Les også: En felles skandinavisk moteuke? "
Har du kommentarer? Skriv dem inn nederst!