tekstilforum0510
tekstilforum0510

Kjøp med hodet, ikke med hjertet!

Vi er inne i årets desidert viktigste periode. Nå skal du kjøpe inn det du skal leve av neste vår og sommer.

Publisert

Før innkjøperne kaster seg ut i sommerens messeeventyr er det all grunn til å komme med noen tankevekkere: Har du planlagt innkjøpene? Har du god nok informasjon om omsetningsutviklingen i butikken slik at du vet godt nok hva du trenger og når? Vet du hvilke leverandører og hvilke varegrupper du tjener mest og minst på? Kjenner du kundene dine godt nok til å vite hvilke leverandører du eventuelt skal kutte ut og hvilke nye du skal snuse på i løpet av messeperioden?

I denne utgaven av Tekstilforum har vi flere artikkelforfattere og intervjuobjekter som du bør lese mer om. Rett og slett fordi de sitter på kunnskap som du kan lære av før du starter neste sesongs innkjøp.

Country Manager for IC Company i Norge, Pelle Lønn, kommer med et klart råd: Bruk hodet mer enn hjertet når du kjøper inn. Bli bedre til å planlegge innkjøp etter omsetningsutviklingen gjennom året. Still større krav til leverandøren, slik at du ikke får varene for tidlig eller sent.

Administrerende direktør i Texcon, Paul Bukier, har skrevet en artikkel om hva du må og skal gjøre for å kunne gjøre deg håp om å få butikken til å overleve. Her er innkjøp et helt sentralt punkt. Bukier sier det slik: ”Du må ha et sterkt fokus og engasjement på innkjøp. For mange er det her de viktigste beslutningene tas. Det innebærer kontinuerlig evaluering av leverandører, lønnsomhetsmålinger og vurdering av merkevarestyrke og markedsføringsverdi. En påstand er at alt for mange fremdeles handler på gammel vane og bekjentskaper.”

Mange leverandører er preget av krisen og jobber hardt for å komme opp med en slankere organisasjon og bedre leverings- og distribusjonssystemer. Her ligger det muligheter for den godt forberedte og årvåkne innkjøper. Derfor bør du som innkjøper være godt forberedt og stille strengere krav til leverandørene. Det innebærer at du bør ha planlagt innkjøpene dine bedre enn før. Det innebærer også faktisk at du også bør være innstilt på å kutte ut leverandører du ikke tjener nok penger på, selv om du har handlet hos vedkommende i mange år, og dere har det så hyggelig sammen. Og du må være innstilt på å være tøffere mot de leverandørene du velger å handle hos.

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum nr 5 2010.

Ønsker du å abonnere på tekstilforum, kan du klikke her.

Her kan du laste ned bladet elektronisk.

"