forsidemedium
forsidemedium

Les og lær!

Fra tekstilforum 6/2014: «Som vanlig har Tekstilforum en liste over de 30 mest lønnsomme butikkene ut fra regnskapene i 2013, og som vanlig ligger Eikhi og Vold på toppen»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

«Vi jobber på spreng hver dag for å unngå å få for mye varer og hele tiden sørge for nyheter i butikken». «Strukturerte, godt planlagte innkjøp er det viktigste grunnlaget for god butikkdrift». Disse to utsagnene fra lederen av Norges mest lønnsomme butikk, Svein Vold i Eikhi på Bryne, er essensen av det vi ønsker å formidle i denne utgaven av Tekstilforum.

Som vanlig har Tekstilforum en liste over de 30 mest lønnsomme butikkene ut fra regnskapene i 2013, og som vanlig ligger Eikhi og Vold på toppen. Men han er omgitt av mange dyktige kjøpmenn i Rogaland: Rolfsen og Salomonsen i Stavanger og Knuts og Top Man i Sandnes, som alle har budskap verd å lytte til når det gjelder måter å drive god og lønnsom butikk. Når vi vet at de to siste årene har vært svært tøffe for mange, er det all grunn til å lytte til hva de beste har å si. Les og lær!

For å gi et bidrag til å finne veier til å drive god butikk setter Tekstilforum i gang en artikkelserie kalt «Bedre butikk» som består av to deler: Den «harde» delen om struktur og systemer er laget i samarbeid med MOTEI. Den andre, «mykere» delen, som omhandler farger og fargebruk, stilanalyse og kundebehandling, tar utgangspunkt i Shopsense, et verktøy er laget av Vibeke Johnsen i VJ Concept.

Å drive sunt, lønnsomt og fornuft ig gjelder så absolutt for designere. Med utgangspunkt i boka «Avkledd» av DNjournalist Jorunn Sofie Fallmo

Aartun ser vi nærmere på hvorfor norsk moteindustri har en lang vei å gå for å komme på nivå med Sverige og Danmark. Manglende politisk vilje til å satse på norsk moteindustri, manglende kunnskap i virkemiddelapparatet, for liten støtte fra store aktører, for lite samarbeid og mang lende opplæring i forretningsdrift fra moteskolene er de viktigste ankepunktene som Fallmo Aartun kommer med.

Bare å gi pengestøtte til designere er bortkastet, mener Asbjørn Fjeldheim, bransjeveteran som gjør comeback som investor og medspiller for designer Katrine Nørgaard, og som framstår som et eksempel på hvordan samspillet mellom det kreative og det finansielle bør fungere. – Designere må få bedre forståelse for hva som kreves av markedsføring, strategi og forretningsdrift. De trenger en partner som ikke bare kan bidra med penger, men som er aktiv medspiller i å utvikle kolleksjonene til å bli kommersielle og salgbare, og hjelp til administrasjon, salg og markedsføring.

Et utsagn det selvsagt er umulig å være uenig i.

Ove Hansrudtekstilforum

Relaterte artikler