0513_tekstilforum

Moro med Moods

Fra tekstilforum 5/2013: «Gründerne fra Stryn ligger udiskutabelt helt i toppen når vi skal se etter enere og gallionsfigurer i norsk motebransje i dag.»

Publisert

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Moods of Norway har blitt norsk motehistorie i løpet av sine ti første leveår. Den sprø nachspielideen på Hawaii og den spede, litt vaklende starten har blitt til den norske motebransjens gallionsfigur – og et solid selskap som leverer sterk vekst og gode resultater.

Historien spenner fra fortellingene om kunder som bestilte varer uten å ha noen særlig tro på at gærningene som solgte dem noen gang var i stand til å levere noe som helst, til å bli en god, norsk merkevare og suksesshistorie. Den går via en lang, lang rekke innfall og fantastiske shows og events med rosa fiskebåter og grønne limousiner og de utroligste stunts i en merkevarebygging som både har blitt businesscase ved Harvard, TV-dokumentar og utallige avisoppslag.

Men samtidig: En kontinuerlig, svært målbevisst reise med å bygge opp en levedyktig organisasjon. I starten fungerte det utmerket å ansette kompiser. Etter hvert har organisasjonen blitt større og tyngre, mer profesjonell og med klarere funksjoner og oppgaver. Men få andre selskaper har vel vært i nærheten av å leve opp til uttrykket om å ha det morsomt og lønnsomt på jobb som Moods-folket, selv om det har gått fort i svingene med lange dager for mange.

Frontfigurene har hele tiden vært Simen Stålnacke og Peder Børresen. Tredjemann i gründertrioen, Jan Egil Flo, har spilt en mer tilbaketrukket, men svært viktig rolle. Han har holdt i tømmene, hatt kontroll på drift og økonomi og styrt sprelske frontfigurer og rosa traktorer og et stadig større team i en retning som har gitt svarte tall på bunnlinjen hvert år. Til tross for at omsetningen har doblet seg i en årrekke og de har satset og gjort ting som sure hengehoder i bransjen har fnyst av.

Fornuftig nok ble industrimannen Nils Are Karstad Lysø hentet inn som administrerende direktør for to år siden for å styrke organisasjonen og beholde kontrollen. Noe som bidro til å markere overgangen fra gründerbedrift til konsern som nå nærmer seg milliardomsetning.

Det er moro med Moods. Gründerne fra Stryn ligger udiskutabelt helt i toppen når vi skal se etter enere og gallionsfigurer i norsk motebransje i dag. Og etter ti år har de gang på gang motbevist de sure hengehodenes dystre spådommer om at dette ikke kan gå bra i lengden. Visst kan det gjøre det. Jeg gleder meg til nye Moods-stunt – og til 20 års-jubileet!

Ove Hansrudtekstilforum

Powered by Labrador CMS