Opplevelse og overlevelse
Fra tekstilforum 2/2014: «Man må bestemme seg for å gå i SIN retning, finne en SIN profil og våge å skille seg ut fra mengden.»
Du kan skrive inn kommentarer nederst
Konkurransen er knallhard. Mange kjemper for å overleve. Og den beste måte å overleve på, er å gi kundene opplevelser slik at de får lyst til å komme tilbake. Da nytter det ikke å la seg drive i samme retning som alle andre. Man må bestemme seg for å gå i SIN retning, finne en SIN profil og våge å skille seg ut fra mengden.
I denne utgaven av Tekstilforum viser vi fram noen av de som skiller seg ut, de som våger å gå sin egen vei, og som lykkes med det.
Et godt eksempel er Solveig Grepperud, som driver møbel- og motehus tett innpå svenskegrensa øst i Hedmark. – Håpløst tilfelle, det er jo ikke folk der, mener pessimistene. Men Solveig er en fighter og sørger hele tiden for å skape opplevelser for kundene. Med jentetreffer, bli ny dag, visninger med musikk og mat og drikke og andre aktiviteter for å gjøre det så hyggelig for kundene at de gjerne sitter i bilen en stund for å komme dit. De 1500 hun har i kundebasen sin får alle håndskrevne invitasjoner til arrangementene.– Skal man invitere vennene sine, skal man gjøre et ordentlig og personlig, slår Solveig fast. Ikke å forglemme hennes gode hjelpere: faste og trofaste leveran dører som stiller opp og bidrar for at arrangementene glir knirkefritt og at folk koser seg.
De andre eksemplene vi viser fram går i samme retning: De setter høy service, gode kundeopplevelser og hyppig fornyelse av butikken i høysetet.
Årets butikk i 2013, Follestad, er ikke i tvil om at høy service og gode kundeopplevelser er noen av de viktigste årsakene til at de hører med i toppsjiktet blant norske motebutikker.
Det samme gjelder for leverandørene: Ball Group, som Tekstilforum kåret til årets leverandør tidligere i år, har oppskriften klar: en kontinuerlig utvikling av organisasjon og medarbeiderne for å være partner med kundene og gi dem all den service, oppfølging, rådgivning og hjelp de ønsker for å øke salget. Ikke bare innenfor ordinær åpningstid, men ved å stille opp på kundekvelder, kampanjer og aktiviteter som gir kundene de gode opplevelsene.
Ove Hansrudtekstilforum