Ove-hansrud-s-v
Ove-hansrud-s-v

Smittefare!

Det er stor smittefare i norske motebransje. Og da snakker vi ikke om svineinfluensa eller annen slags styggedom, men positiv smitteeffekt. Moods of Norway.

Publisert

Den største smittekilden heter Moods of Norway. De gærne, festlige og festglade stryningene har gjort en eventyrlig suksess etter at de ramlet inn i norsk motebransje for seks år siden. De har tatt utradisjonelle valg, de har tatt voldsomme sprang der andre ikke har våget, og de krever å bli trodd når de sier ”vi har bare gjort det vi synes er moro”. Jeg tror dem.

Det som imponerer meg mest med Moods, er at de har klart å markedsføre stemninger og livsstil på en måte at det har gitt godt salg og god inntjening fra første stund. De som har opplevd Moods-gutta på sitt festligste og fått hakeslepp av alle de virkemidlene og effektene og sprø innfall de omgir seg med, har blitt positivt overrasket når de har sett regnskapene.

Jeg tror ikke jeg fornærmer noen av Moods-gründerne når jeg sier at det er mange som har sagt at ”OK, det er flott, men det kan da ikke bli penger av slikt”. Regnskapene viser at det har det blitt, til tross for en voldsom ekspansjon som har doblet omsetningen hvert år de siste tre-fire årene. Og fortsatt er bunnlinjen svart, ikke rød. Hovedårsaken er nytenkende ogkreativ design kombinert med god kremmerånd og kommersiell tenkning.

Hvis akkurat det kan smitte over på andre, er det flott.En stor og vaiende fjær i Moods-guttas spektakulære hatter er at de nå er i ferd med å bli pensum ved prestisjetunge Harvard i USA. Det er først og fremst kombinasjonen av en krystallklar strategi, kreativ kraft og fornuftig økonomistyring som har bidratt til at Harvardstudentene får oppleve Moods som case i undervisningen.

Det er ingen tvil om at det Moods har gjort i stor grad har bidratt til å få fram norsk klesdesign i lyset og inspirert mange til å satse. Flott. Men det er ikke så flott om de andre tror at de bare kan kopiere det ”gærningene” fra Stryn har gjort. Det vil aldri gå bra. Dermed gjelder det for norske designere å fortsette å dyrke sin egenart og sin stil og det de er best på, samtidig som de tenker mer kommersielt og er mer bevisste på markedsføring og salg.Det er mange som gjør ærlige forsøk.

Da trendforsker Michelle Orme anmeldte visningene på Oslo Fashion Week og Oslo Fashion Fair for Tekstilforum, var det noen formuleringersom gikk igjen i mange av anmeldelsene: ”Det virker som om designeren bevisst har tenkt mer kommersielt enn før med denne kolleksjonen”.

I den videre prosessen vil Norwegian Fashion Institute utvilsomt spille en stadig viktigere rolle. Eventet med norsk design under messene i København var en god start, og instituttet jobber med mange ulike oppfølgingstiltak.Ett av dem er også Tekstilforum involvert i. 25. og 26. november arrangerer vi sammen med NFI og Norsk Moteforum leverandørdagene i Moteforums lokaler.

En faglig samling rettet mot leverandørene, hvor et antall designere kan få presentert seg for potensielle selgere.Motebransjen har altfor lenge vært preget av for store avstander mellom de forskjellige gruppene og gammel inngrodd skepsis mot ”de sære norske designerne” hos tekstilagentene. Nå vil vi slå et slag for å bringe dem sammen og gi designerne sjansen til å vise at de lager salgbare kolleksjoner som kan være interessante for norske agenter..