0412_tekstilforum

Tempoet øker

Tempoet i motebransjen øker. Tiden fra idé i designerens hode til ferdig produkt ute i butikken blir stadig kortere. Leverandørene kommer med flere kolleksjoner. I tillegg til hovedkolleksjoner kommer det mellomkolleksjoner, ekspresskolleksjoner og omgående levering hvor innkjøpernes planleggingshorisont reduseres fra måneder til uker.

Publisert

Under den kommende messen kommer omgående levering med bare noen ukers leveringstid til å være tema i mange showrom. Hos mange agenter og distributører vil neste års vårvarer, vintervarer for kommende sesong og bestillinger for omgående levering bli ekspedert side om side.

Vi ser også en tendens til at leverandører tar større risiko på kundenes vegne ved å øke lagerbeholdningen på basisvarer og bestselgere for å gi større muligheter for supplering gjennom sesongen. For å få opp tempoet, levere nyheter og være mer konkurransedyktige, spesielt i forhold til kjedene. Men også for å få mer kontroll over det som skjer i detaljleddet.

Hva betyr det for innkjøperne? De må kort og godt henge med i svingene og planlegge bedre: bli bedre på å ha oversikt over lager og salgsstatistikker og utarbeide bedre budsjetter før de handler. Når stadig flere leverandører tilbyr seg å dele risiko og ha større lager enn før og gi muligheter for flere innkjøpsrunder gjennom sesongen er det «høl i hue» å binde like mye kapital i forhåndsordre som før. Men som sagt: Det krever mer planlegging og bedre oversikt enn det mange innkjøper viser at de har når innkjøpene starter.

Denne utgaven av Tekstilforum inneholder en rekke eksempler på tempoøkning og leverandørenes ønske om bedre styring av detaljleddet. Jens Poulsen i DK Company er meget godt fornøyd med å ha sikret seg B.young, Fransa og flere andre merker fra BTX. Hvorfor? Fordi han er sikret 150 gode B.young-butikker i Norge og et eget detaljistledd samtidig som han får flere egne merker å velge mellom for å tilby større mangfold og flere nyheter ute i egne og sine engroskunders butikker.

Floyd by Smith i Holmestrand tar risiko på vegne av kundene, produserer for lager og tilbyr innkjøperne plukklager etter cash & carry-systemet i Holmestrand. Innkjøperne kan ta med seg varene hjem, der og da. Steilmann etablerer en utvidet lagerfunksjon for løpende supplering og 48 timers levering av basisvarer og mest solgte produkter.

Når den indiske tekstilprodusenten Rishi K. Rajani plasserer ut et avansert webkamera hos sine kunder kan norske designere sitte i sitt studio i Oslo eller Drammen eller hvor som helst i verden og ha direkte kontakt med fabrikken i India. Kommunisere direkte. Vise fram prøver og eksempler på storskjerm, se prøvetrykk, farger og eksempler på direkten. Noe som selvsagt øker hastigheten fra idé til ferdig produkt levert i Norge.

Når flere av de store leverandørene vurderer å erstatte agenter med egne medarbeidere er det også for å detaljstyre virksomheten fra hovedkontoret og øke tempo og kontroll i hele verdikjeden.

Powered by Labrador CMS