0612_liten_tekstilforum
0612_liten_tekstilforum

Våg å være litt gær´n!

«Hvilke trender skal du så følge for å finne nye forretningsmuligheter og være konkurransedyktig i et stadig tøffere marked?»

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 6/2012:

I denne utgaven av Tekstilforum kan du lese om trendene for neste høst og vinter, hentet fra Pej gruppen og A+A i Milano. Du kan også lese om trender i butikkinnredning og hvordan tre ganske ulike butikkonsepter gjorde det da de flyttet inn i Strømmen Storsenter. Hvilke trender skal du så følge for å finne nye forretningsmuligheter og være konkurransedyktig i et stadig tøffere marked?

Trendforsker Martin Raymond fra LS:N The Future Laboratory ga noen tips og råd da han besøkte Fashion Forward i Oslo nylig: Fremtidens muligheter ligger i samarbeid, kommunikasjon og samspill, hevder Raymond.

I stedet for å fortsette å kjempe om kundene med din konkurrent, se heller på mulighetene for å gjøre ting sammen. Se på nye muligheter: Kan butikklokalet ditt brukes på andre måter enn i dag, kan det kanskje brukes til noe helt annet på de tidene av døgnet du ikke har åpent?

Vi har sett løsninger med butikk om dagen og restaurant på kvelden i samme lokaler. Det å skape symbioser og leve i klynger og allianser kan gi enorme muligheter. Her er det bare fantasien som begrenser. Fortsett å lete etter nye samarbeidsformer. Finn muligheter sammen med andre, Tenk samarbeid framfor konkurranse, bli en «brand-jacker» hvor du trekker fordeler av å jobbe sammen med andre merker.

Han snakker seg varm om «Faction Marketing»: Folk vil underholdes. De vil ha fiksjon og fantasi og de vil bli fortalt de gode historiene. Bland fakta med fiksjon og fiksjon med fakta når du markedsfører deg. Folk vi ha fantasifortellinger og fantasiomgivelser. Så gi dem det! Dropp alt maset om å være autentisk, selg på fantasi i stedet. Vær gjerne absurd. Bruk multimediateknikker og sosiale medier. Skap historier og fortellinger som du kan invitere kunden inn i og involvere ham.

Hvordan bryte dette ned til norsk hverdag? Hvor tallenes ubarmhjertige tale forteller oss at tre av ti butikker drives med røde tall på bunnlinjen og at 24 av de 30 mest lønnsomme butikkene i 2010 hadde svakere resultater i 2011, og at mange dro med seg problemer med altfor mye varer på lager inn i 2012?

Følg noen av rådene til Raymond og andre trendforskere: Våg å være litt gær´n. Bryt ut av gamle spor og mønstre. Ikke tro at du kan overleve om du bare er en blek kopi av andre. Sørg for å skille deg ut, krydre butikken med nye ting både når det gjelder vareutvalg, innredning og eksponering som gir kundene handler hos deg. Igjen og igjen.

Har du kommentarer? Skriv dem inn nederst på siden!