Illustrasjonsfoto: yayimages.com
Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Du må lage setningene selv

LEDER: «Det angis en retning, men det er til slutt mye opp til deg selv hvordan du tolker retningene for å skape den stilen som passer dine kunder og din målgruppe.»

Publisert

De retningene vi kan presentere er som et alfabet: Vi gir deg ordene, men du må lage setningene selv.

Slik formulerer trendforsker Christine Boland de temaene og retningene som presenteres for neste sesong. Noe som er meget betegnende for de trendene og retningene man må styre etter, uansett om man er designer, leverandør eller detaljist. Det angis en retning, men det er til slutt mye opp til deg selv hvordan du tolker retningene for å skape den stilen som passer dine kunder og din målgruppe.

Kundene blir mer og mer individualister. De er mer opptatt av kvalitet og varige klær, og bruker gjerne noen spesielle plagg og accessoirer for å skape sin egen stil. Det betyr at du som designer, produserer, leverer og selger klærne selvsagt må holde dere oppdatert på trendbildet, men samtidig sørge for ikke å gå for langt. Det er basevarene som gir mest penger i kassa, og det er detaljene som gjør forskjellen.

Sosiale medier og annen digital kommunikasjon gjør at tingene går fryktelig mye raskere enn før. Trender og stilretninger fødes i like stor grad på gata som hos trendforskerne, og de spres lynraskt. Derfor vil de trendene som spottes et halvår eller mer i forkant av neste sesong i beste fall bare være en retning. I mellomtiden kan det komme mye annet du må forholde deg til. Noe som i praksis er i ferd med å endre de tradisjonelle innkjøpssyklusene med hovedinnkjøp i februar og august med mellomkolleksjoner i oktober og april.

De fleste merkene øker antall kolleksjoner og sper på med ekspresskolleksjoner. I stadig tøffere konkurranse med leverandører av omgående varer. Ledetiden mellom designernes skisser og ferdige plagg ute i butikk blir kortere og kortere. Noe som gjør det stadig mer krevende for designerne, samtidig som det stiller større krav til deg som detaljist. Du må planlegge innkjøpene bedre, ha bedre budsjetter, være mer disiplinert og sørge for å holde igjen slik at du kan jøpe inn fortløpende i sesong for å være oppdatert og sørge for å ha nyheter i hyllene.

Lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 3/2016

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider