Heia Norge!
LEDER: «Da jeg begynte som redaktør i Tekstilforum for 11 år siden spurte jeg gjerne etter norske merker når jeg var ute på butikkreportasjer. Som oftest fikk jeg et skuldertrekk og «hva skulle det være» til svar. Når jeg stiller samme spørsmål til butikkeiere i dag, starter en entusiastisk oppramsing.»
Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 6/2019:
– Vi må heie på norske merker, sier Taran Enervold i To Hjerter i Sandvika. Hun har en rekke norske merker i butikken sin, er stolt av dem og arrangerte nylig en «norsk dag» for å fokusere på de gode, norske merkene.
Det har hun - og andre butikkeiere - all grunn til. I løpet av de siste ti årene har det vokst fram en rekke gode, norske merker som er meget konkurransedyktige. Her er det gjort en meget god jobb i regi av moteklyngen Norwegian Fashion Hub, som etter en prosjektperiode med støtte fra Innovasjon Norge i fem år har et femtitalls medlemmer som har fått god hjelp til kompetanseutvikling, markedstilgang og ikke minst god hjelp fra hverandre.
Da jeg begynte som redaktør i Tekstilforum for 11 år siden spurte jeg gjerne etter norske merker når jeg var ute på butikkreportasjer. Som oftest fikk jeg et skuldertrekk og «hva skulle det være» til svar. Når jeg stiller samme spørsmål til butikkeiere i dag, starter en entusiastisk oppramsing. Som Mona Abelsen Store i M.A.S. i Tromsø sier: Jeg har 12 norske merker som går bra!
Ikke dermed sagt at hun eller andre tar inn – eller bør ta inn - norske merker i butikken bare fordi de er norske. Det er fordi de er konkurransedyktige, selger godt ut av butikk og gir god bruttofortjeneste, og fordi de står for kvalitet, bærekraft og er gode på levering og supplering. Eller for å sitere Taran Enervold i Asker: «Norske merker er som brunost for meg. De er norske, de er forutsigbare, passer nordmenn, er til å stole på, og er resultatet av godt håndverk og stor kunnskap».
Dessverre er det eksempler på det motsatte: Norske merker som har hatt suksess en periode, men som har forsvunnet igjen. Nettopp fordi de ikke holdt fast på det de sto for, og ikke klarte å etablere et godt nok apparat rundt produktet til å være leverings- og suppleringsdyktige.
Derfor er det viktig at norske merker fortsetter å samarbeide, lære av hverandre og fremfor alt er tro mot konseptet og grunntanken sin slik at de ikke går på akkord med kvalitet og egenart.
I forhold til de store, internasjonale motegigantene har de en stor fordel i en tid hvor forbrukerne blir stadig mer opp tatt av miljø: De fleste har nettopp miljø og bærekraft som en viktig del av sitt DNA. Mens de store selskapene må snu en tung skute og endevende tradisjonelle forretningsmodeller har mange av de norske merkene bærekraft, holdbarhet og varighet som utgangspunkt.
Til norske butikker: Det nærmer seg en ny innkjøpssesong. Ta dere tid til å se nærere på hvilke norske merker som kan passe inni din butikk. Her er det mye å hente!
Se hva du kan lese om i Tekstilforum 6/2019
Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.
Vil du bli bedre kjent med bladet?