Hva skal du handle inn, sommer- eller vinterklær?
«Forbered dere bedre enn forrige gang. Gjør hjemmeleksa deres slik at dere vet hvilke varer dere selger mest og minst av, og hva dere tjener og taper penger på. Vær tøffere mot leverandørene.»
Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 6/2017:
Det er messetid igjen og klart for dette halvårets viktigste gjøremål: å handle inn det du skal tjene penger på og leve av det neste halvåret. Men hva skal du egentlig handle inn? Vår-, sommer-, høst- eller vintervarer?
Spørsmålet er høyst relevant, for i løpet av få år har bransjen forandret seg dramatisk. For bare noen år siden ble det aller meste av varebeholdningen forhåndskjøpt
på messene i august og februar. Butikkene tok mesteparten av risikoen. I dag er tempoet i bransjen et helt annet. Veien fra bestilling til produksjon og levering er mye kortere. Nå handler de fleste inn hele tiden. Omgående, ekspress, suppleringer. Innkjøperne har tatt en klar ledelse i drakampen om hvem som skal ta mest risiko. En viktig pådriver i denne utviklingen er leverandørene av omgående varer, som har lært opp butikkene til at det er lurt å spare penger for å kunne kjøpe inn i sesong. De leverandørene som har drevet en tradisjonell verdikjede med hovedvekt på forhåndsordre har måttet hive seg rundt, omstille seg og svare med flere kolleksjoner, ekspressleveringer og mer varer på lager. Noe som gjør at butikkenes innkjøpsmønster – og risikoen for å bomme – har forandret seg radikalt. Samtidig går stadig flere leverandører går nye veier i samarbeidet med butikkene, blant annet med gjenkjøps- og returavtaler som nærmer seg ren kommisjon.
I forlengelsen av denne utviklingen bruker mange selgere og agenter mer tid enn før til oppsøkende og rådgivende virksomhet ute i butikkene og for å delta på events og arrangementer. Mens danske Ball Group gjør stikk motsatt: Kutter ut oppsøkende selgere og tilbyr kundene selvbetjeningskjøp på nett. Spennende, og fremfor alt modig.
Men uansett: Det er det samme som gjelder denne innkjøpssesongen også: Forbered dere bedre enn forrige gang. Gjør hjemmeleksa deres slik at dere vet hvilke varer dere selger mest og minst av, og hva dere tjener og taper penger på. Vær tøffere mot leverandørene. Prioriter de beste, det vil si de som har de merkene og varene og de betingelsene som passer inn i ditt butikkonsept. Det som bidrar til å gjøre din butikk bedre og mer fristende for kundene. Ta deg bedre tid, ikke ras fra showrom til showrom i full fart. Husk at du kan stille mye tøffere krav enn før.
Og ikke gjør som sist, da du bestemte deg for å ta en ekstra runde for å kikke på nyheter, men som du ikke fikk tid til likevel. Bestem deg for at denne gangen SKAL du ta deg tid til å kikke etter noe som kan være nytt og fristende for kundene dine. Og ikke minst, som du kan tjene penger på.
Les mer om Tekstilforum 6/2017 her
Last ned hele bladet eller enkeltsider