I alle kanaler på godt og vondt
Multikanal og omnikanal er ord som de færreste har klart å unngå den siste tiden.
Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 1/2019:
Det handler om å være tilgjengelig i alle kanaler og gjøre det så sømløst og enkelt for mulig for kundene å kjøpe akkurat de produktene vi kan tilby. Den som tror at dette bare gjelder de som driver butikk, tar feil – det gjelder alle – på godt og vondt. Ingen er uenige i at det er viktig å være tilgjengelig i alle kanaler. Selv om det ikke er naturlig for alle å drive egen nettbutikk, er det i alle fall viktig å være tilgjengelig på sosiale medier.
Men det er ikke til å unngå at jakten på tilgjengelighet i alle kanaler skaper mange nye konkurranseforhold – og spenninger – mellom aktørene. Driver du butikk, er du på ingen måte alene om å ha forbrukerne som målgruppe. Her kommer stadig flere leverandører på banen med sine egne nettbutikker, som ofte konkurrerer – og konkurrerer ut – deres egne engroskunder. Det er ikke det minste rart at en butikkeier blir forbannet når hans egne leverandører pumper ut den samme varen til lavere priser i egen nettbutikk enn det han kan tilby i butikken. Her er det mange leverandører som har demonstrert sin markedsmakt – og grådighet – på en brutal måte. Spørsmålet den enkelte butikkeiere må stille seg er derfor: Skal jeg fortsette å kjøpe, eller skal jeg kutte ut merket?
En annen konkurranse som flere butikkeiere har henvendt seg til Tekstilforum om, er agentenes og distributørenes vareprøve- og lagersalg. Enkelte agenter kjører omfattende vareprøve- og lagersalg flere ganger i året hvor sesongens varer tilbys til sterkt rabatterte priser. Noe som oppfattes som dårlig forretningsskikk av butikkeierne. På annet sted i bladet tar en av dem, Hanna Holmsen, et oppgjør med det hun mener er uredelig konkurranse fra leverandørenes side. Og som nå kutter ut enkelte leverandører og finner andre merker i stedet.
Se hva du kan lese om i Tekstilforum 1/2019