Illustrasjonsfoto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Kår dine beste leverandører

«Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.»

Publisert Sist oppdatert

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 1/2020:

Det er messetid, og dermed tid for å granske seg selv, de merkene du har i butikken og hva du tjener og eventuelt taper på dem. Det er på tide å skaffe seg oversikt, gjerne se butikken litt i fugleperspektiv og sette seg i kundenes sted og sjekke ut hvilket inntrykk de har. Ingen enkel øvelse, men høyst nødvendig. Og for svært mange butikker er konklusjonen at de har for mange merker, for mye av «litt av alt», og at de ikke er flinke nok til å prioritere og satse på det som kan gi butikken et løft og øke bruttofortjenesten.

- Det merket MÅ vi bare ha. Et utsagn jeg har hørt mange ganger fra ulike typer butikker. Det stemmer sikkert i mange tilfeller. Men bare hvis du MÅ ha det fordi varene går kjapt ut av butikk og du tjener godt med penger på dem. Du MÅ absolutt ikke ha det hvis bare en liten del av dine kunder kjøper det av og til. Du MÅ i hvert fall ikke ha det hvis du ikke tjener noe særlig på det. Og du MÅ absolutt ikke ha det bare fordi du har kjøpt det av samme, hyggelige selgeren i mange år.

Men vi skal ikke skjære alle over en kam. Det er store forskjeller. En butikk ute i distriktet må nok ha flere merker og større bredde enn en sentrumsbutikk.

Men en ting gjelder for alle: De merkene – og leverandørene – som ikke innfrir, har du ikke råd til å fortsette med. Det er ikke bare de produktene du bestiller og få levert på døra som avgjør hvordan det neste året blir for deg. Det er i høyeste grad hvordan merket og produktene fungerer i ditt marked. Og ikke minst leveringsdyktighet, lagerog logistikksystemer, suppleringsmuligheter og leverandørens vilje til å være en langsiktig samarbeidspartner, ikke bare en selger, som vil være helt avgjørende.

Tekstilforum skal kåre årets leverandør under innkjøpsuka. Kår årets leverandør du også. Gå kritisk gjennom leverandørmassen og vurder den kombinasjonen av produktkvalitet, leveringskvalitet og service de kan levere. Kår de beste og prioriter dem i innkjøpet. Nedprioriter eller kutt de som ikke innfrir.

Se hva du kan lese om i Tekstilforum 1/2020

Tekstilforum kommer ut seks ganger i året,og er det eneste fagbladet for tekstilhandelen i Norge. Vi har reportasjer fra butikker og fabrikker, vi skriver om merker og designere, butikkutstyr og økonomi, historikk og trender.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Bestill abonnement

Se hva vi skriver om