Illustrasjonsfoto: yayimages.com
Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Siste uke med gjengen

LEDER: Når konferansier Marianne Jemtegård og senterleder Jannike Moe åpner Moteuka i Norsk Moteforum mandag 15. august er det siste gang det trommes sammen til moteuke på Sjølyst Plass i den formen som innkjøperne er blitt vant til de siste to tiårene.

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 4/2016

For ved årsskiftet flytter vel 100 leverandører ut av lokalene på Sjølyst og etablerer seg i Norwegian Fashion Center på Fornebu. Hvilken form innkjøpsuka får i februar 2017 er det derfor ingen som vet noe eksakt om i dag.

Det vi vet, er at innkjøperne får et nytt motehus og et nytt stoppested de hektiske dagene de tilbringer i Oslo for å kjøpe inn til neste sesong. Dessverre, sier mange, som synes de bruker mer enn nok tid og penger på å reise mellom leverandørene sine allerede.

Derfor er det svært viktig at alle leverandører, uansett om de flytter til Fornebu eller blir på Sjølyst Plass eller befinner seg andre steder i byen er klar over en ting: At det er innkjøperne som er hovedpersonene. Det er de som hvert halvår legger igjen drøssevis av millioner i leverandørenes kasser. På Skøyen. På Sagene. I sentrum. I Nydalen. På Fornebu. Det betyr at leverandørene må bli flinkere enn i dag til å samarbeide for å gjøre innkjøpernes dager i Oslo så effektive som mulig.

Etter at beslutningen om flytting til Fornebu ble tatt i fjor har dessverre rykter, feilaktige påstander og lite gjennomtenkte utspill fra ulike hold vært mer dominerende enn tanker om samarbeid til kundenes beste. Det må det bli slutt på. I det neste halvåret fram til neste messe i februar 2017 må man sette en strek over det som har vært og tenke i nye baner for å finne en måte å jobbe på som gjør det enklest, rimeligst og mest effektivt for innkjøperne. Og her bør også innkjøperne stille klare krav til leverandørene.

En eller annen form for skytteltransport mellom de mest sentrale destinasjonene er et minimum av hva innkjøperne bør forlange. Og det bør være et godt organisert opplegg som fungerer, ikke noe som fører til endeløse køer som vi har sett mange eksempler på fra andre messearrangementer.

Les mer om Tekstilforum 4/2016 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider