Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Vær tøff og ta deg bedre tid!

Det er klart for nye runder med innkjøp. Da kan jeg dra til med den samme leksa jeg har gjort mange ganger før. Men som dessverre er like aktuell.

Publisert

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 4/2017:

Kjære innkjøpere. Forbered dere bedre enn forrige gang. Gjør hjemmeleksa deres slik at dere vet hvilke varer dere selger mest og minst av, og hva dere tjener og taper penger på. Vær tøffere mot dere selv og mot leverandørene. Prioriter de beste, det vil si de som har de merkene og varene og de betingelsene som passer inn i ditt butikkonsept. Det som bidrar til å gjøre din butikk bedre og mer fristende for kundene. Ta deg bedre tid, ikke ras fra showrom til showrom i full fart. Men husk at du ikke er for forsiktig heller.

Butikken din må ikke bare bli grå, blå og svart og dørgende kjedelig. Du er nødt til å kjøpe inn noe som frisker opp, noe fargerikt som lyser opp i butikken og fanger kundenes interesse, selv om det ikke blir en bestselger.

Alt dette har jeg skrevet om før, i forskjellige variasjoner. Men etter å ha sett mange innkjøpere i aksjon er jeg tilbøyelig til å tro at de ikke skjønner alvoret i det de gjør. De skal legge igjen millioner av kroner de dagene de er på messe, og investere i det de skal leve av det neste halvåret.

Men mange virker som de er mer opptatt av å komme raskest mulig hjem igjen enn å jobbe planmessig, grundig og kreativt for å kunne øke omsetning og inntjening neste sesong som kan bidra til å fornye butikken og skape nye opplevelser for kundene. Argumentet er at det koster så mye å reise på innkjøp, og at omsetningen faller når man ikke er til stede selv. Joda, jeg skjønner det, men husk at i det øyeblikket du sier akkurat dette, innrømmer du at du er en dårlig leder som ikke makter å lære opp og inspirere dine
medarbeidere godt nok. Og ett eneste feilkjøp på grunn av for dårlig planlegging eller for stort hastverk kan raskt koste mer. Mye mer.

Denne innkjøpssesongen blir spennende fordi det skjer mye, på ulike steder samtidig. Den nye MotemessenOslo, som avløser Texcon-messen, starter lørdag 12. august. Norwegian Fashion Center har valgt å åpne sin fashion week samme dag, og samtidig er det sko- og veskemesse i Skohuset på Helsfyr. Noe som kan ses på som en fordel fordi det skjer mye samtidig, eller en ulempe fordi ting kolliderer.

Innkjøperne klager over at leverandørene ligger for spredt, slik at det går med for mye tid og penger til transport mellom showrommene. Det er riktig. Men det er helt utenkelig at hele bransjen noen gang vil være samlet på ett sted. Men det kunne gjøres enklere og bedre for innkjøperne om de forskjellige aktørene kunne sette seg ned og snakke sammen i en rolig, saklig tone om hvordan man kan få en mer samlende moteuke. Og det er jo innkjøperne som er hovedpersonene disse ukene, ikke sant?

Les mer om Tekstilforum 4/2017 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Powered by Labrador CMS