Brandtex fornyer seg

Brandtex fornyer seg og blir stadig mer trendy og motebevisste. Det blir kundene også.

Publisert

- Brandtex har noe ufortjent fått et stempel på seg som «klær for gamle damer». Det er slett ikke riktig, av flere årsaker. For det første kler voksne damer seg mer «yngre» og trendy enn før, og vi har hatt en omfattende prosess hvor vi fremstår som et moteriktig og trendy for voksne damer. Vi favner fortsatt bredt, fra de unge voksne til de eldre, men følger godt med i motebildet og kommer hele tiden opp med freshe ting til voksne damer, sier Rune Johansen.

En viktig del av foryngelsesprosessen er omprofileringen av hovedmerket Brandtex i tre linjer: B. Copenhagen, B. Coastline og B. Classic.

Brandtex forynger seg, sier Rune JOhansen
Brandtex forynger seg, sier Rune JOhansen

B. Copenhagen er den yngste og mest trendy linjen, rettet mot damer fra 35 år. B. Coastline er konsentrert om strikk og yttertøy, mens B.Classic er klær for voksne damer.

I tillegg har BTX Ciso, med store størrelser, Jensen med prisgunstige volumvarer og Signature, rettet mot kunder på 50 +.

- Vi er kjent for våre gunstige priser, og vi er sterke på basic-varer på lager, noe som vi jobber kontinuerlig for å bli enda bedre på, sier Johansen.

En annen hverdag

Endringene i markedet og netthandel bidrar til at Johansen og de fire agentene som utgjør teamet til Brandtex i Norge har en annen hverdag enn før.

- Vi har fortsatt stor tro på den fysiske butikken, og at de som driver godt vil leve godt sammen med netthandel. Men de må ha god kunnskap, «passion» for det de driver med og finne sin egen stil, ikke være for opptatt av hva naboen driver med. Men vi er inne i en tøff tid med store forandringer. Det gjelder både butikkene og oss leverandører. Vi må jobbe på en helt annen måte enn før. Med stadig bedre B2B-løsninger vil en større del av butikkenes innkjøp foregå på nett. Dermed er vår jobb som selgere i ferd med å forandre seg. Vi må bruke mest mulig av tiden vår ute hos kundene, i butikkene for å bidra med kampanjer, gi råd og hjelp til alt fra merchandising råd om sosiale medier, i tillegg til å drive salg. Det er de langsiktige relasjonene og tett samarbeid mellom leverandør og butikk s om vil bli stadig viktigere fremover. Der har vi en solid plattform som vi skal bygge videre på, sier Johansen.

Nye eiere

Sun Capital Partners Group, som har eid BTX Group siden 2014, solgte i fjor selskapet Grow Capital Holding Pte Ltd.

De nye eierne har stor tro på konseptene og merkene rettet mot «damer midt i livet» fra BTX, og legger et godt finansielt og kompetansemessig grunnlag for videre vekst.