Bjørn-Øystein Finborud (t.v.) og Lasse Stokke
Bjørn-Øystein Finborud (t.v.) og Lasse Stokke

Comeback i Bertoni

Bjørn-Øystein Finborud har gjort comeback i Bertoni. Han jobbet med det danske merket fra 2007 til 2015, og etter en periode som selger i Bestseller er han nå tilbake igjen og skal jobbe som ansvarlig for wholesale i Norge.

Publisert

Han jobber ut fra showrommet i Moteforum sammen med Lasse Stokke, ansvarlig for Bertoni Norge og retail.

Bertoni har vært gjennom en tøff periode med omfattende endringer. En vanskelig periode er snudd til vekst og positiv utvikling. Ikke minst fordi kolleksjonene er blitt mer spesialisert mot konfeksjon.

- Det er viktig å våge å være spesialister. Bertoni er kjent for sin konfeksjon, og dette dyrker vi i større grad enn tidligere. I dag består 80 prosent av kolleksjonene våre av konfeksjon. Vi har tidligere vært kjent som et merke for en forholdsvis ung målgruppe, mellom 25 og 540 år. Vi var tidlig ute med superstretch. Med større bredde i kolleksjonene og en egen businesslinje, som vi har hatt stor suksess med, når vi en langt bredere – og noe eldre målgruppe i tillegg til den gamle kjernemålgruppen. Og vi har hatt stor suksess med vår smokinglinje. Men vi beviser stadig at vi tør å være dristige også.

Bertoni har valgt å satse på egeneide butikker, og har i løpet av de siste årene avviklet franchiseavtaler og overtatt driften selv. I dag har Bertoni ni egne butikker i Norge, som ifølge Stokke alle er i positiv utvikling, og går med overskudd i 2019.