- Mos Mosh har vært et eventyr for oss!

Kristin Ruud har hatt agenturet på det danske merket i 10 år og har hatt en fantastisk utvikling.

Publisert

Nå er Mos Mosh det desidert største merket i Zebra Agenturet og tar mesteparten av tiden til Kristin, selger Pia Wendelboe Perez og Hedvig Ruud på back office og sosiale medier.

Det hele startet litt tilfeldig på København-messen i 2009. Kristin var på jakt etter et nytt bukseagentur og snublet nærmest over Mos Mosh på en bitteliten stand. Gründeren Kim Hyldahl var så opptatt at han nesten ikke hadde tid til å snakke med henne, men hun tok med seg visittkortet hans og ringte ham senere. Så skjedde alt svært raskt. Messen i Oslo startet dagen etter, og Hyldahl svingte seg rundt og kom opp med to kofferter med vareprøver. Kristins kunder reagerte umiddelbart, og hun fikk en drøss med nye kunder der og da, selv om ikke noe var forberedt og planlagt. Resten er en eventyrlig veksthistorie som flatet litt ut for noen år siden, men som siden har tatt seg godt opp igjen. Ikke minst fordi Mos Mosh utvidet kolleksjonen fra bukser til en fullverdig kolleksjon som har solgt svært bra. I dag nærmer Zebra Agenturer seg en årlig Mos Mosh-omsetning på 35 millioner, med rundt 130 kunder. - Et eventyr! Sier Kristin selv.

10 år med Mos Mosh-suksess: Kristin Ruud, Pia Wendelboe Perez og Hedvig Ruud
10 år med Mos Mosh-suksess: Kristin Ruud, Pia Wendelboe Perez og Hedvig Ruud

- Hva er årsakene til suksessen?

- For det første at Mos Mosh har et meget tydelig DNA, med svært god passform og en rekke detaljer som gjør at de skiller seg ut. Det var også viktig at de tidlig så verdien av å utvikle et stort NOOS-lager (never out of stock). Vi ser at mange av bestselgerne våre er modeller som har vært med i flere år, og som kan suppleres fra NOOS-lager hele året. I 2019 solgte vi varer fra lager for vel 7 millioner. B2B-løsningen som er utviklet fungerer meget bra, og kundene våre er flinke til å benytte seg av den. Dette gjør at vår jobb som selgere er i endring. Vi kan bruke mindre tid på supplering og mer tid til oppfølging ute i butikkene. Det å jobbe tett med kundene, være samarbeidspartnere og skape gode relasjoner og tenke langsiktig er vår viktigste oppgave fremover. Det er der slaget står!

Selv om merket har utviklet seg fra bare bukser til en fullverdig kolleksjon har de vært tro mot sin stil og sin DNA. Derfor vet kundene hva de får når de kjøper merket, og de vet at varene selger godt ut av butikk. Selv om det hele tiden er utvikling og fornyelse leverer de gode, stabile kolleksjoner.

- Hva skjer videre?

Mos Mosh shop in shop
Mos Mosh shop in shop

- Selv om vi har fått svært mange gode kunder, har vi mye mer å jobbe med. Både med å skaffe nye kunder og bidra til å øke omsetningen hos våre eksisterende kunder. Blant annet med vår nye shop in shop-løsning.

I dag har Mos Mosh shop in shop på Illums i Glasmagasinet og i Vika, og i februar åpnes en ny i Steen&Strøm.

I tillegg til Mos Mosh har Zebra Agenturer også tilbehørsmerket Seven Days, MP sokker og det tyske kjolemerket Ana Alcazar.