Lise Selbæk, sjefdesigner og grunnlegger Janni Lymann, daglig leder og medeier René Thormann Jensen og Roar Selbæk
Lise Selbæk, sjefdesigner og grunnlegger Janni Lymann, daglig leder og medeier René Thormann Jensen og Roar Selbæk

Roar og Lise tar over Nü

20 millioner i omsetning om to år! Det er det hårete målet Lise og Roar Selbæk i Selected Brands har satt når de nå kommer tilbake som agenter for Nü i Norge.

Publisert
- Vi gleder oss stort til å jobbe 2123med Nü, sier Lise og Roar Selbæk
- Vi gleder oss stort til å jobbe 2123med Nü, sier Lise og Roar Selbæk

For mange var Lise og Roar «her og fru Staff», som merket het tidligere. De tok over merket i 1999, med en omsetning på 2,5 millioner, og bygde det opp til det passerte 50 millioner i 2013. Så oppsto det en konflikt om provisjon med daværende eier som fikk dramatiske følger. Så dramatisk at Lise og Roar kuttet ut merket og måtte selge unna hus og andre eiendeler for å berge bedriften. I den tøffe perioden fikk de god hjelp av eierne bak et av de andre merkene, Gustav, for å komme på beina igjen. Så skulle man tro at forholdet til Nü var over en gang for alle. Men nå har en ny eier tatt kontakt med et ønske om å ha de tro med på laget igjen.

- Vi har et spesielt forhold til Nü, og med den samarbeidsviljen de nye eierne viser, har vi lyst til å ta utfordringen. Det blir hardt arbeid, men vi vil gi merket den oppmerksomheten det fortjener, og bevise for oss sjøl og bransjen at vi skal klare det, sier Lise Selbæk. Hun gleder seg stort over responsen fra markedet.

– Vi var på salgstur med bobil i to uker, og møtte stor interesse for Nü blant kundene våre. Vi har allerede fått med 10 av de gamle kundene, så dette blir bra. Norge var det største markedet i Europa for sju år siden, og vi har lyst til å komme dit igjen, sier de to.

- Hva er Nü i dag?

- Nü er en totalkolleksjon. Konseptet kan beskrives med tre ord: rått, sofistikert og bohemsk. I det siste har det vært litt for rått, med mye svart, nagler og paljetter. Nå mykes det opp litt, med mer farger, litt mer feminin touch og nordisk stil. Vi har fått en tett dialog med designteamet i Danmark, slik at vi kan gi dem tilbakemeldinger vi får ute i markedet og få muligheter til å påvirke kolleksjonene slik at de passer til norske og skandinaviske kunder, sier Lise.

Selected Brands har i tillegg merkene Gustav, Smashed Lemon, Parami, Dixie Coat og Trovels Pure. Gustav er største merke i dag, og Lise og Roar understreker at det ikke vil bli snakk om å nedprioritere noen merker selv om Nü nå kommer inn. – Vi har et godt, fast team under messene, og på sikt trenger vi en medarbeider til på heltid for å rekke over alt.

Om NÜ

Motemerket NÜ ble første gang introdusert i Danmark i 1997. Drømmen var å skape et univers av sofistikert, rå og feminin mote med den sterke og stilbevisste kvinnen i fokus.

Visjonen for NÜ var 2den gang og er fremdeles i dag klar: Vi ønsker å skape luksuriøs kvalitetsmote av rå, feminin og sofistikert enkelhet, å drive en sunn virksomhet med fornøyde ansatte og ta samfunnsansvar med fokus på etisk produksjon og gode arbeidsforhold.

NÜ ble raskt en ettertraktet merkevare, og kolleksjonene forhandles i ledende motebutikker i hele Europa, Canada, USA og Australia.22

-