- Vi har verdens beste samvittighet!
- Pels er miljøvennlig og bærekraftig. Det er svært slitesterkt og varer lenge, gjerne i flere generasjoner. Det kan resirkuleres og er lett nedbrytbart, slik at det kan gå tilbake til naturen i løpet avkort tid. Vi har verdens beste samvittighet når vi selger pels, sier Morten Møller i Møller Pels.
Han understreker: - Vi driver selvsagt i henhold til etiske normer og gjeldende lover og retningslinjer. Vi bruker svært mye lammeskinn, som er et miljøvennlig biprodukt av matproduksjon, og skinn som enten kommer fra sertifiserte, veldrevne farmer eller fra skadedyr som må beskattes.
Det har vært mye turbulens rundt pelsdyravl og bruken av pels i Norge de siste årene. Med mange unyanserte og til dels hysteriske utfall mot bruken av pels. Noe som kulminerte med vedtaket om å avvikle den norske pelsdyrnæringen tidligere i vår. Men dette har ikke påvirket virksomheten til Møller Pels i særlig grad.
Møller kan konstatere at vedtaket om nedleggelse av den norske pelsdyrnæringen betyr lite for hans virksomhet. Den norske produksjonen av pels utgjør en svært liten del av totalen, og Møller Pels kjøper sine råvarer fra andre land.
- Men påvirker det folks holdning til pels, slik at omsetningen går ned?
- Omsetningen har vært stabil i mange år, og dette skyldes først og fremst endringer i motebildet og at vi har klart å tilpasse oss og imøtekomme nye ønsker og krav fra markedet. En meget høy andel av omsetningen i dag kommer fra lammeskinnsprodukter. Ellers bruker vi noe rev og mink, fra autoriserte, profesjonelle farmer eller skinn fra vilt, som coyote og gaupe, som må beskattes. Eller fra skadedyr, eksempelvis det de fleste kaller vaskebjørn, men som egentlig er mårhund. Alle skinn kjøpes enten fra autoriserte auksjonshus eller via sertifiserte agenter som har full kontroll på alle prosesser og kan spore hvert enkelt skinn tilbake til jegeren eller farmen. Vi lager våre egne modeller og har faste produksjonssteder, slik at vi har full kontroll over alle ledd i prosessene fram til ferdige plagg.
Han viser rundt i showrommet med en mengde ulike jakkemodeller, men også andre produkter som blir stadig viktigere tilskudd til omsetningen: hansker, skjerf, tøfler, sofapledd, puter og sengeforleggere. Kundene er hovedsakelig motebutikker og en del interiørbutikker.
- Bransjen utvikler seg stadig med nye produksjonsmetoder og teknikker som gjør at det kommer nye kvaliteter på markedet. Som jakker laget av vevd sauepels, sier Møller, som kan garantere at i hans showrom finner du ikke en neste fuskepels:
- Det er plastikk og absolutt ikke bærekraftig, slår han fast.
Møller Pels ble etablert i 1954, av Morten Møllers far, og han gleder seg over at hans datter Sofie nå er inne i virksomheten og driver bedriften videre.