Bianco: Likelønn er fot lite!
Skomerket Bianco hiver seg inn i kvinnekampen i en ny og spennende kampanje som stiller spørsmålstegn til likelønn.
Etter ett og et halvt århundre med kvinnekamp tjener kvinner fremdeles ikke det samme som menn. Vi er ikke engang i nærheten. Og selv om de aller fleste er enige om at det er galt, er det som om luften er gått ut av debatten.
Med sko som våpen
Hvis de fleste er enige om at vi skal ha lik lønn, men vi fortsatt ikke har det, må det antageligvis noe nytt til – derfor heller Biancos nye kampanjefilm bensin på bålets og antyder at målet rett og slett kan ha vært satt for lavt. Hvorfor kjempe for lik lønn, når man kan kjempe for å få mer i lønn enn menn?
Budskapet er helt enkelt at det er dyrere å være kvinne enn det er å være mann. Det er dyrere å bli klippet som en kvinne. Kvinneundertøy koster betraktelig mer enn menns. Kvinner må ha et nytt antrekk til hver anledning, mens menn kan klare seg med to dresser og ett par sko til pent bruk.
Kvinnene i Biancos nye film har fått nok, og med skoene som våpen står de opp mot dem som sitter på pengene under slagordene Equal Pay is not Enough og #WomenNeedMore.
Virkeligheten er verre
Men hva skal egentlig verden med en film fra et skomerke der kvinner tyr til fysisk vold bare for å snu skjevheten i samfunnet til sin egen fordel og kjøpe sko, klær og dyrt undertøy?
- Vi forteller selvfølgelig historien fra vår del av verden, som er fashion, og som handler om outfits og overflate, sier Anne Rahbek Petersen, PR Manager i Bianco. - Filmen leker med ekstremt stereotype mannlige og kvinnelige karakterer og det hele er gjort med et tydelig glimt i øyet, men det ligger også et alvor bak.
- Problemet stikker naturligvis dypere enn prisene på hårklipp og undertøy, fortsetter Anne Rahbek. - Filmen er faktisk en appell. Og hvis vi kan bli enige om det absurde i at vi ennå ikke har likelønn, tror vi filmen har gjort jobben sin.
- Hvis noen provoseres av filmen, kan vi bare si at vi ikke finner den halvparten så provoserende som virkeligheten, der likelønn fortsatt ikke er en realitet, legger Tatiana Christensen, kampanjeleder i Bianco, til. - Vi håper at folk vil se filmen og forholde seg både til den og til den virkeligheten den reflekterer ... og forhåpentligvis også smile litt av at hele debatten blir satt så pass på spissen med budskapet Equal Pay Is Not Enough.