Nettbutikken Mys By Mari opplever at teknologien bak live shopping er enkel og lett å bruke.Foto: Mys By Mari
Oppnår høyere konvertering og lavere returandel med live shopping
Nettbutikken Mys by Mari i Moss oppnår et helt annet nivå på konverteringer på salgene de gjør på sine live sendinger. En ytterligere gevinst er klart færre returer.
Mys by Mari er navnet på nettbutikken til Mari og Espen
Kvarme. Mari er frontfigur og opprinnelig svensk. Mys står for mysigt, eller
koselig på norsk. Espen deltar også i driften, og det er han som er eneeier av
selskapet Bedre Bolig AS som står bak nettbutikken. I fjor endte omsetningen på
7,5 millioner kroner, og i år forventes det 9,0-9,5 mill.
Foran kamera ved live-sendinger hver tirsdag er det Mari og kollega
Mona som fronter nettbutikken. Da byr duoen på seg selv og kjører uten noe
skript.
Konverteringen på deres live-sendinger er meget god, typisk
over 50 prosent. Til sammenligning kan annonser på sosiale medier ha en konvertering
på 1,5 prosent.
Droppet fysisk butikk
Mari og Espen startet først interiørbutikk i 2011. Senere
ble det fysisk butikk for klær i Moss, først et stykke utenfor sentrum og siden
i gågata. Denne butikken ble lagt ned i slutten av 2022 da Mari og Espen
bestemte seg for å gå all-in på ren nettbutikk.
– Vi kom fram til at vi ville satse 100 prosent på webshop for å
gjøre det skikkelig. At nettbutikken allerede da var i fin utvikling, bidro til
at beslutningen ble enklere, sier Mari til.
Da butikken på Glassverket ble stengt, utgjorde
nettsalget 70 prosent av totalomsetningen.
– Det var likevel med en liten klump i magen vi la ned en
butikk som vi hadde jobbet med i mange år, erkjenner Mari.
Satser på live
– Hva er profilen til Mys by Mari?
– Løst og ledig, comfy klær med fransk og italiensk twist.
Både tøft og romantisk stil, svarer Mari.
De startet med live shopping i mars i år, et drøyt år etter
at de hadde gått all-in i netthandel. Mari fikk med seg Mona fra den fysiske
butikken.
– Hvorfor har dere valgt å satse på live shopping?
– Det var naturlig å ta et nytt steg med live. Med fysisk
butikk hadde vi kontakt med kundene. Vi fikk kunnskap om klærne vi solgte som vi
kunne formidle til kundene som kom til butikken. Det klarer man ikke med et
bilde og en liten tekst i en nettbutikk, svarer Mari.
– Det er en stor fordel at man får vist klærne. Kundene får
stilt spørsmål, og vi får gitt svar live, supplerer Espen.
Før de tok i bruk en egen teknisk løsning for livesending, prøvde de
med små videoer på Facebook.
– Men med full live shopping blir kontakten med kundene på
et helt annet nivå, forteller Mari.
– Mona er sprudlende, og vi to har god kjemi, sier Mari.
Det er viktig
når man skal drive live. Når du kjører live, må du være den du er,.
Dialogene med kundene er som oftest kort med konkrete
spørsmål. "Kan jeg ha denne i small?"
De to bruker seg selv som målestokk på størrelser.
– En kunde kan si: "Jeg ligner mer på Mona enn på deg,
Mari."
Slikt er ikke så lett å se kun ut fra bilder.
Noen kunder har de fått så god relasjon gjennom live at de
husker hva som er Monas og Maris egne preferanser. Folk gjenkjenner dem på
gata.
– Gevinstene?
– Kundene blir mer kjent med oss og handler lettere. De blir
kjent med oss og handler mer enn de ville ha gjort i en ren nettbutikk, svarer
Mari.
Tok i bruk verktøy
Espen Kvarme forteller at årsaken til at de begynte med live shopping var at nettannonsering begynte å gi dårligere effekt og dyrt. Det hadde blitt vanskeligere å treffe folk.
De hadde vurdert å gå live i en tid, men hadde ikke kommet over noen leverandør med et passende verktøy. Så kom de i kontakt med Sprii. Mys by Mari gikk inn i en prøveperiode og fikk salg allerede i første sending.
Færre returer
Antall returer har falt.
– Vi har live sendinger på tirsdager, og det er klart færre returer på ordrer vi sender disse dagene enn på salg fra annonser på medier, opplyser Espen.
Det er snakk om en halvering av returandelen på denne omsetningen.
Men de understreker at live shopping krever planlegging og tar tid. Det krever noen ekstra rutiner mot bare å drive en nettbutikk.
Når det gjelder rollefordeling, beskriver Mari seg selv og Mona som "pratmakere". Sofie er den som holder i det tekniske.
Selv har de gjort beskjedne investeringer i utstyr: To halo-lamper og en iPhone
Det er full integrasjon med Shopify.
– Alt havner i Shopify og vi kan bare printe ut track labels, avslutter Espen Kvarme.