Northern Playground:
- God butikk å selge mindre klær
Den norske klesprodusenten Northern Playground har utviklet en ny forretningsstrategi som kan snu motebransjen på hodet. Ved å selge færre klær har produsenten paradoksalt en ambisjon om nå en omsetning på 100 millioner kroner de neste fire årene.
Strategien går også i strupen på den årlige handledagen Black Friday som er på trappene denne uken.
– Vi har hatt over 100 prosent salgsvekst gjennom våre direktekanaler i år, derfor tør vi å legge om forretningsstrategien fra «selg mer» til «selg mindre». Strategien er et radikalt bærekraftstiltak, samtidig som den er god butikk, sier Jo Egil Tobiassen, grunnlegger av Northern Playground.
Utdatert motebransje
– Motebransjens forretningsmodell er et massivt samfunnsproblem hvor den eneste løsningen er at du og jeg kjøper færre klær. Black Friday er det verste eksempelet på en utdatert forretningsmodell som ikke er bærekraftig. Med vår livstidsservice kan man ubegrenset levere plagg til gratis reparasjon i evig tid, legger Tobiassen til.
Northern Playground har tidligere prøvd tradisjonelle forretningsmodeller som fokuserer på økt volumsalg, men oppdaget at dette ikke fungerer miljømessig. Firmaets nye forretningsmodell innebærer at de fjerner ledd som markedsføring, overproduksjon og salg gjennom andre aktører. De satser på salg via egne kanaler, samtidig som de ikke setter ned utsalgsprisene. Den gjenværende kapitalen brukes til reparasjon.
Oppgjør med bransjen
– Om en trøye koster 1000 kr går over halvparten av pengene til markedsføring, overproduksjon og salg gjennom mellomledd. Ved å fjerne disse leddene muliggjør vi noen betydningsfulle bærekraftstiltak og oppnår en mer fornøyd kunde, sier Tobiassen.
Gründeren mener den eneste måten motebransjen kan bli mer bærekraftig er ved å produsere mindre, samt å hjelpe kunden til å kjøpe færre plagg. Nå lanserer Northern Playground også livstidsservice på alle plagg.
Klesforsker Ingun G. Klepp raser mot motegiganten Zalando i innlegget: «Zalando: Europamester i grønnvasking?». Zalando utvider sitt tilbud av «bærekraftig» mote fra 27.000 til 60.000 varer. Dette får klesprodusent og miljøforkjemperen Tobiassen til å se alt annet enn grønt.
– Vi gjorde samme feil som de store motegigantene da vi først startet Northern Playground, men eksperter som Klepp hjalp oss innse de store miljøskadene vi utgjorde. Vi måtte ta et valg - enten legge om driften radikalt eller legge ned, sier Tobiassen.
Lokalproduksjon er en del av løsningen
Tobiassen mener «alle» klesmerker jobber med nye bærekraftstiltak, men så lenge forretningsmodellen deres er å selge mest mulig klær, vil tiltakene bety lite. Han påpeker at det ikke finnes noen miljøvennlige tekstiler, og legger til at plaggene også bør produseres av kortreiste, naturlige og nedbrytbare materialer med lang levetid.
– Det er viktig å bygge opp et lokalt miljø innen tekstil skal vi klare å reparere plagg i stor skala. Det er også viktig for å gi nærhet til produktene og råvarene, sier Tobiassen.
Klesprodusenten legger ikke skjul på ambisjonene. Tobiassen nevner det er paradoksalt å skulle bli Norges største klesmerke, samtidig som de oppfordrer kundene til å kjøpe mindre.
– For å bli en reell mot-aktør og utfordre klesgigantene må vi ha en reell markedspåvirkning, avslutter Tobiassen. (Pressemelding)