Illustrasjonsfoto: Zalando
Illustrasjonsfoto: Zalando

Mer bærekraftig mote fra Zalando

Zalando har utvidet det bærekraftige sortimentet sitt til over 60 000 varer, fordi antall kunder som kjøper bærekraftig mote har mer enn doblet seg til 40 prosent siden begynnelsen av 2020.

Publisert

Sammen med sine partnere, circular.fasion og Fashion For Good, lanserer Zalando nå «redeZIGN for circularity», den første kolleksjonen som er utviklet med tanke på gjenbruk. Kolleksjonen er et av mange tiltak som Zalando har introdusert siden oktober 2019, i tråd med deres do.MORE bærekraftstrategi.

- Vi ser en enorm vekst i etterspørselen etter mer bærekraftig mote siden starten av året, sier David Hejgaard, Nordensjef i Zalando. - Ifølge en ny intern undersøkelse, sier 34 % av våre kunder at bærekraft har blitt viktigere for dem i lys av koronapandemien. Dette skiftet i måten å tenke på, har ført til et krav om forandring, og at motebransjen er nødt til å endre seg. Sammen med våre partnere ønsker vi å være en pådriver for denne utviklingen, og hjelpe våre kunder til å ta mer bærekraftige valg på en enklere måte.

For eksempel kan kundene våre kjøpe skjønnhetsprodukter på en mer bærekraftig måte, ettersom det er lansert bærekraftsmerking til denne kategorien. Det betyr at kundene kan velge mellom mer enn 1000 skjønnhetsprodukter som kan være økologiske, naturlige, pakket i mindre emballasje, biologisk nedbrytbare og dyrevennlige. I tillegg lanserte Zalando sin nye pre-owned kategori i september, som gjør det mulig for kunder å kjøpe og bytte brukt mote hos Zalando på en enkel måte.

«redeZIGN for circularity» er en kolleksjon på fem artikler som er spesielt utviklet for gjenbruk og resirkulering, og som følger circular.fashions retningslinjer for gjenbruk. Kolleksjonen er et svar på den stigende etterspørselen etter mer bærekraftig mote samt at stadig flere gir uttrykk for at bærekraft er blitt viktigere for dem. Pilotprosjektet «redeZIGN for circularity» er en kapselkolleksjon fra Zalandos eget merke ZIGN. (Pressemelding)