BESTE MERKEVARE. Egil Sundet (t.v.) og Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker Alexander Eskeland i Swims et bevis på at bedriften hans er årets merkevarebygger. Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder
BESTE MERKEVARE. Egil Sundet (t.v.) og Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker Alexander Eskeland i Swims et bevis på at bedriften hans er årets merkevarebygger. Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder

Swims årets merkevare

Ekornes, Swims, Figgjo og Fora Form mottok i dag designbransjens høyeste utmerkelser. Swims fikk prisen for beste merkevare.

Publisert

– I en stadig mer fremoverlent og spennende møbel- og designindustri, skiller disse fire aktørene seg ut i år. Ekornes leverer glimrende eksportresultater, Swims bygger en fascinerende merkevare, Figgjo tar forskning inn i porselensproduksjonen og Fora Form gir ny relevans til en norsk designklassiker, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Årets merkevare: Swims

Magnor Glassverk, Swims og Vestre var nominert til Årets merkevare, og det var Swims som til slutt kunne ta med prisen hjem.

– Det er en stor ære å vinne denne prisen. Den er en vitamininnsprøyting for hele laget. Vi har akkurat kjøpt Swims tilbake fra amerikanske eiere, og fremover kommer det til å skje mye. Vi skal lage et enda tydeligere Swims-konsept. Dessuten skal vi bli bedre digitalt, både i kundekommunikasjon og markedsstrategi, sier Alexander Eskeland, daglig leder i Swims.

Swims evner ifølge juryen å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk, noe som er et imponerende kunststykke. Hos Swims er det sluttbruker som er viktigst, og gjennom direkte kommunikasjon med kundene skapes sterke og varige bånd.

Årets eksportbedrift: Ekornes

Ekornes, Heymat, Swims og Vestre var de nominerte til prisen Årets eksportbedrift. Til slutt var det tradisjonsrike Ekornes som gikk av med seieren.

– 2020 har vært et spesielt år. Nedstengte markeder og ordresvikt i mars har nå snudd til rekordstor ordreinngang og vekst i alle markeder. Vi er svært fornøyde med å bli kåret til årets eksportbedrift, sier Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør i Ekornes.

Årets produkt: «Porselen for alle» fra Figgjo

Figgjos «Porselen for alle»-arbeid og NCPs miljøstol S-1500 var begge nominert til Årets produkt. Figgjo trakk det lengste strået.

Klassikerprisen: City-stolen til Fora Form

Produkter fra Arven, Fora Form og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik var alle nominert til Klassikerprisen. Vinneren ble Fora Forms ikoniske City-stol, designet av Øivind Iversen.

– City-stolen har vært en del av norsk møbelhistorie gjennom mange tiår, og har et stabilt og godt salg. Den er bevis på at god design varer lenge, og med dagens bærekraftige fokus er den ett av de beste kjøpene du kan gjøre, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS