Moshe Ohana er mannen bak brillemerket Mokki.

- Briller er gode mersalgsprodukter

- Briller er produkter som passer inn i nær sagt alle typer butikker. Og det er gode mersalgsprodukter som gir god fortjeneste, sier Moshe «Mokki» Ohana, mannen bak brillemerket Mokki.

Publisert

Han er opptatt av at kvalitetsbriller skal være allemannseie:

- Hvorfor skal man betale massevis ekstra for å få et spesielt brillemerke, når produktkvaliteten beviselig ikke er høyere på mine produkter, som selges til en langt lavere pris? Da betaler du masse for merket, ikke for brillene, sier Mokki, som deltar på vårens minimesser i Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø fra 16. til 22. april.

Han vil gi sine kunder kvalitetsbriller til riktige priser: - Vi har designkvalitet på alle våre briller, med glass og innfatning laget av de beste råvarene, av de beste produsentene, som også leverer til de mest kjente merkene, men til lave priser, sier han.

Kvalitet og detaljer er viktig for Moshe Ohana.

Han designer solbriller, lesebriller og briller for baby og barn. Mokki selges i mange typer butikker, også mange motebutikker.

Startet med barnebriller

Han kom til Norge i 1987 og jobbet i barnehage i fire og et halvt år før han startet med briller. - Jeg elsker barn, så derfor var det naturlig for meg å starte med salg av briller for barn. Jeg kjøpte ferdige produkter som jeg solgte i startfasen, men etter å ha samlet erfaring og lært av mine feil, startet jeg egen design og produksjon.

Kvalitet til alle

I 2003 ble brillemerket Mokki™ lansert med et mål om å gjøre kvalitetsbriller til allemannseie. I dag er Mokki og hans medarbeidere i god fart mot dette målet, og leverer briller til fornøyde kunder via mindre og større butikk- og butikkjeder i flere land. I Norge er Mokki representert på over 200 forskjellige salgsutsteder. En stor og viktig samarbeidspartner er Vitus Apotek, som har Mokki-display i 52 av sine butikker. Ohana har selv designet displayet, og er i ferd med å utvikle et nytt og større display som skal være grunnlaget for shop-in-shops i ulike typer forretninger.

Han er også i ferd med å prøve ut en selvbetjent testmaskin hvor kundene kan få tatt bilde av øynene. Både for å få målt hvilken styrke de trenger på brillene, men også for å få sjekket om de har sykdomstegn. Bildet lastes inn på nettet og sendes en lege som undersøker om alt er riktig.

Arbeider kun med de beste

Ny type barnebriller

- På hovedkontoret på Tveita i Oslo designes brillene av dyktige fagfolk før tegningene sendes til våre håndplukkede fabrikker rundt omkring i verden. Vi arbeider kun med de beste, og det er også derfor ikke alle våre briller produseres på samme fabrikk. Våre brilleglass produseres i Japan og settes sammen med våre innfatninger i Kina og Taiwan.

Alle våre briller opprettholder de høyeste kvalitetskrav, med materialer av beste klasse. Vi importerer acetat fra Italia, TR90 og Memory-Plastic Ultem™ (PEI) fra Sveits og rustfritt stål samt karbonfiber fra Japan, sier Mokki. Bedriften har fire fast ansatte ved hovedkontoret og fire salgsagenter i Norge. En agent for Sverige er snart på plass.

Lanserer ny type barnebriller

Han befinner seg i grenselandet mellom designer og oppfinner og elsker å ligge i forkant av utviklingen med nye løsninger og konsepter. Den siste nyheten er en ny type briller for barn og baby: To forskjellige innramminger med utskiftbare stenger og organisk, resirkulerbare materialer. Lekkert emballert med matchende pusseutstyr, justerbar rem som kan erstatte stengene og etui. Dette skal selges i Norge, England, Tyskland og Italia.

Dristig med farger og detaljer

Han går gjerne nye veier og vil være dristig med farger og detaljer. Den nyeste solbrille-kolleksjonen bærer preg av å følge vårens trender med mange farger som matcher de klærne som tilbys. Han kaller dem «kafe-briller, med duse, behagelige fargetoner med glasskvaliteter som gjør dem meget behagelige å bruke, samtidig som de er trendy.

– Moten går i bølger, og ting kommer alltid tilbake. Nå følger vi klesdesignerne og går tilbake til 70- og 80-tallet, både når det gjelder stil og detaljer. Blant annet har vi en limited edition med 18 karat gullbelegg. Selvsagt med glass av beste kvalitet.

Det ligger grundige studier bak hans brilledesign. Tusenvis av skandinaviske ansikter er registrert og analysert. Dette er transformert ned til seks hovedansiktsformer. Et utmerket grunnlag for å designe briller spesielt tilpasset skandinaver, og responsen har vært meget god.

Powered by Labrador CMS