God norsk markering i København

Norske motemerkevarer hadde var meget synlige under den danske moteuken. Interessen for norske merkevarer er fortsatt stor og København forankrer sin posisjon som en av de viktigste visnings- og innkjøpsarenaene, for å nå ut til et bredere skandinavisk marked.

Publisert Sist oppdatert

I år har de norske merkevarene hatt flere aktiviteter, som show, pop up og showroom i tillegg til messedeltagelse på Revolver og CIFF.

Stadig flere norske motemerker viser sine kolleksjoner på messer i utlandet, og København er ofte det første steget ut.

– Norske merkevarer er av interesse for det internasjonale motemarkedet. Det er fint, da økt eksport og internasjonalisering er en del av vekststrategien til de aller fleste. I den forbindelse er København et godt steg ut, fordi Københavnmessene er et attraktivt samlingssted for internasjonale innkjøpere som er særlig ute etter skandinaviske merkevarer sier Elin Kathrine Saunes, leder for foreningen Norwegian Fashion Hub.

8 norske merkevarer i samme showrom i København. 
8 norske merkevarer i samme showrom i København. 

Ulike aktiviteter

I år valgte flere av de norske merkevarene å ha aktiviteter som pop-up show, runway show og showroom under moteuken, i tillegg til messedeltagelse på CIFF og Revolver. Holzweiler fikk selskap av Michael Olestad på den offisielle show-kalenderen. I tillegg hadde åtte norske merkevarer gått sammen i et showroom i København sentrum, under paraplyen Norwegian Fashion – Designed by our way of life i samarbeid med Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub, for å kunne møte presse, infulencere, innkjøpere og interessenter. De åtte merkene var Aphru, Cathrine Hammel, Norwegian Rain, Julie Josephine, Aurlands, Livid og Oleana.

-I et motemarked der nettverk og posisjonering er viktig for å bli sett og kjøpt inn, ser vi at det er viktig å benytte anledningene til å vise hvem og hva merkevarene er, og hva de står for, til publikum sier Saunes.

Attraktiv skandinavisk livsstil

Skandinavisk design har vært attraktivt over tid, og den skandinaviske livsstilen har representert noe som resten av verden i større og større grad vil ha en bit av.

– I Norge setter klimaet og livsstilen vår i enda større grad rammene for hvordan klær brukes: Vi forventer at designet skal kle en aktiv og moderne livsstil – og samtidig oppfylle de kravene som klimaet vårt stiller. Derfor har norsk motebransje perfeksjonert kunsten å skape design som både ser og føles bra ut, uansett vær og anledning. Norsk mote er et stykke Skandinavia – men samtidig helt unikt.

Om Norwegian Fashion Hub

Norwegian Fashion Hub er forening i den norske næringsklyngen for norsk mote og tekstil industri. Formålet er å stimulere til vekst og utvikling mot en bærekraftig og verdiskapende næring. Foreningen består av 56 motedesignbedrifter som gjennom felles innsats skal jobbe for å styrke omdømmet, kompetansen og kapitaltilgangen til den norske moteindustrien så vel som enkeltbedriftenes konkurranseevne nasjonalt og internasjonalt.