vallenes_kobenhavn

Felles skandinavisk moteuke?

Det smarteste Norge, Sverige og Danmark kan gjøre, er å samle det beste fra sine respektive moteuker på ett og samme sted, mener utviklingsdirektøren for Copenhagen Fashion Week.

Publisert

Fra københavnbaserte, norske Veronica B. Vallenes' visning under moteuka i København i august 2011. Foto: Helle Hynne

Utviklingsdirektør Anne Christine Persson foreslår i en kronikk i sydsvenskan et tettere samarbeid mellom de tre landenes motebransjer - og inviterer den svenske og norske moteuka til København:

"Den internasjonale pressen og de store internasjonale innkjøperne stiller hver sesong det samme spørsmålet: Hvorfor samler vi ikke de skandinaviske moteukene i København?", skriver Persson i kronikken og hevder at spredningen av de skandinaviske moteukene går utover besøkstallet - Først og fremst til den svenske og norske moteuka:

Velger Danmark fremfor Norge og Sverige

Når de internasjonale besøkende allerede har de fire store moteukene i Paris, Milano, New York og London i sine pressede skjemaer, rekker de færreste å legge mer enn én uke til Skandinavia. Da trekker København det lengste strået, påpeker Persson.

"Dersom vi samler moteukene våre, vil både presse og innkjøpere få se svenske og norske merker som de i dag går glipp av", skiver hun.

Utviklingen er allerede i gang

Persson fremhever at mange års dialog mellom Copenhagen Fashion Week og både svenske og norske merker har resultert i at det holdes stadig flere skandinaviske visninger på catwalken i København. Denne utviklingen kan styrkes gjennom et enda tettere samarbeid, tror hun.

Mer interessant og nyansert marked

Et viktig argument er større konkurranseevne: For selv om de tre skandinaviske landene hver for seg utgjør velfungerende selvstendige motenasjoner med hver sine særtrekk, kan vi allikevel stå sterkere sammen, mener Persson:

“I samlet flokk kan vi utgjøre et større og langt mer interessant og nyansert marked, som kan trekke til seg flere og bedre innkjøpere og mer internasjonal presse. Ved å samle landenes ressurser, kan markedsføring og visninger gjøres mer interessante", skriver hun i kronikken og avslutter:

”Hallo Stockholm och Oslo! Se dette som en invitasjon til et samarbeid om Copenhagen Fashion Week.”

Hva mener du? - Skriv inn dine kommentarer nederst på siden!

Les hele kronikken her.

Powered by Labrador CMS