Foto: Lasse Fløde
Foto: Lasse Fløde

Høyer lanserte MAUD og FRAM

Tradisjon, kvalitet og varighet var i fokus da Høyer lanserte to helt nye norske merker, MAUD og FRAM, i kulturkirken Jacob onsdag kveld. – Nå realiseres noe jeg har drømt om i 8 år, sier Ørnulf Høyer.

Publisert

- Dette er merker med røtter i norske designtradisjoner og norsk polarhistorie, helt tilbake til min oldefar, Frithjof Nansen, Han var selv et stil- og moteikon som designet klærne sine selv, sier Høyer, som sprudlet i vanlig stil da han tok imot sine tallrike gjester før visningen.

Merkene ble introdusert med bildeglimt fra Nansens polferder og at man her gikk tilbake til tiden før masseforbrukets da, da man var opptatt av kvalitet, og man tok vare på tingene sine. MAUD er inspirert av sterke, ikoniske kvinneskikkelser. Både FRAM og MAUD viste både høst 2017 og vår 2018, og Maud har i tillegg Maud Atelier, en linje med selskapskjoler. Begge merkene ga et meget solid inntrykk.

Ørnulf Høyer sprudler av entusiasme:

- Kolleksjonene selges inn i disse dager, og vi har fått svært god respons i en rekke av de beste, norske butikkene, sier han.

For sterke kvinner

Designer for MAUD er Sophie Noel Vanay. Hun var glad og lettet etter visningen:

- Når man jobber så intenst mot et mål kjennes det helt uvirkelig men samtidig fantastisk å kjenne den elektriske stemningen i Jakobkirken og håper det vekket en emosjonell plass i hjerte hos alle de som var der. Det har vært en reise av de sjeldne, krevende, tøff og ekstremt utfordrende men på en og samme tid - den aller beste reisen i livet mitt.

Hun beskriver merket slik:

"MAUD er inspirert av sterke og ikoniske kvinner, og fokus ligger på å skape plagg som skiller seg ut i mengden og som har høy kvalitet. Klær som er anvendelige, lette å forelske seg i og som du kan vende tilbake til gang etter gang. I dag kommer påvirkninger fra alle kontinenter. Stilepoker mikses og trender skifter raskt. Samtidig som vi er i konstant forandring, søker vi gjenkjennelige forbindelser som gir mening. Stil defineres ikke lenger gjennom trender, men gjennom hvordan du bærer et plagg og gjør det til ditt. Derfor ønsker kvinner klær som berører dem, og som har følelsesmessig, historisk og fysisk forankring.

MAUD er nspirert av sterke kvinner. Skapt for sterke kvinner. Visjonen er å skape et brand med plagg som skiller seg ut i mengden, og som har en sann kvalitet. Vi vil skape enestående, men anvendelige klær som er lette å forelske seg i, og som du kan vende tilbake til gang etter gang.

Hver kolleksjon av MAUD lanserer vil være inspirert av en ikonisk kvinne. Gjennom henne skapes nye kombinasjoner av tradisjonelle og utradisjonelle materialer, og silhuetter der fortid og nåtid forenes.»

Arv, detaljer og håndverk

- Dette showet markerer en milepæl for oss og alle som har vært involverte.Jeg håper alle som var her i kveld har fått et minne for livet og vil være med på reisen videre. Det har vært utrolig givende å endelig se kolleksjonene komme til liv. Vi har hatt visjonen om å fortelle noe nytt og engasjerende, det vi gjorde i kveld. Jeg føler meg privilegert som får jobbe med så mange flinke folk, sa designeren av FRAM, Thomas Frodahl.

Han beskriver kolleksjonen slik:

"FRAM er et værbestandig og robust merke der forsterkende detaljer krysses med komfort for hverdagsbruk. Plaggene skal fungere gjennom for de skiftende behovene menn har i dag. Være seg hyttetur eller møter i byen. Klærne har en tydelig nostalgisk tilkobling, men samtidig en sterk følelse av modernitet. Logoen er hentet fra Fridtjof Nansen og hans verdier og egenskaper er noe vi ønsker å videreføre på en moderne måte.

FRAM er en hyllest til en tid før masseproduksjon, en tid da ting ble laget for å vare. Klærne er nostalgiske, men gjenspeiler en moderne tidsånd. Vårt ønske om en forenklet tilværelse og renere samvittighet har bidratt til større fokus på miljøvennlige og bærekraftige materialer. Vi er villige til å bruke mer på mindre, men forventer samtidig en varig, og mer meningsfull tilknytning til våre plagg. Derfor har vi lagt stor vekt på detaljer, håndverk og arv.»