Tynnere utgave av OFW
10 norske designere pluss sesongens debutant, Tonje Jacobsen, er med i Oslo Fashion Weeks åpningsshow mandag 13. august. I tilegg kommer Look Book Show, en visning av stylede antrekk fra norske agenter.
Norwegian Couture holdt visning på OFW i februar, og kommer tilbake neste uke. Foto: Helle Hynne
Arrangørene har valgt samme løsning som i fjor høst, med ett presseshow først, og siden et identisk show for innkjøpere og bransjefolk. Alt foregår i Samfunnsalen, Arbeidersamfunnets Plass.
De ti designerne som deltar i Norwegian Designer Show er:
Anita Leer Huldra Clothing Kristine Vikse Lillunn of Norway Lilleba og Herremann Soyalait TSH Venti Uno WiksénNorwegian Couture
Få separate visninger
OFW Look Book Show er en vn visning med internasjonale trender presentert av norske agenter. Dette vil være motebildet neste sommer. Fra agenturene Kaare Lund, Iconic, Fashion Partner, Mexx Scandinavia, Levi's, Netskar Agency, Veldhoven med flere, vil det bli vist stylede antrekk fra merkene de fører.
Oslo Fashion Week fremstår i en tynnere utgave enn før. Kristine Vikse og TSH er de eneste som har separate visninger i Samfunnsalen tirsdag.
Ellers er det aktører som kjører show i egen regi under OFWs programparaply. Match/Vic har visning i Posthallen tirsdag kveld. Onsdag er det ikke noe program i det hele tatt.
Torsdag har Wiksén visning på Stratos og Line of Oslo viser sin kolleksjon på Emil & Samuel. Fredag kveld kjører Moods of Norway som vanlig sitt heftige show. Denne gangen i Oslo Konserthus.
OFW samarbeider med franske Who´s Next om en designkonkuranse hvor vinneren får stille ut gratis på neste messe i Paris.
Sesongens debutant
Foto: Martin Tosterud
Foto: Martin Tosterud
Sesongens debutant er Tonje Jakobsen, som nettopp har fullført sine studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har jobbet for selveste Vivienne Westwood, og er nå klar for å vise frem sin egen kolleksjon; Travel Light, som er for dem som sverger til "less is more"-begrepet.Kolleksjonen er basert på renhet og raffinerte linjer. Inspirert av skredderiets presisjon, har kolleksjonen utfordret håndverket i søken etter et moderne uttrykk. Plaggene er skapt for å kunne brukes ved flere anledninger, og har fokus på god kvalitet og holdbarhet. Selve plaggene er enkle, alt ligger i detaljene. Løpeganger med ripsbånd, elastikker, trykknapper, perforerte overflater og bred oppbrett gir plaggene det ekstra løftet.
Samarbeider med Who´s Next
Oslo Fashion Week og Who´s Next har inngått et samarbeid for å fremme norsk design i Frankrike. Under åpningsdagen vil det bli utropt en norsk designe, som vinner en gratis stand på Who´s Next-messen i januar 2013.
Caroline Van Renterghem, Who´s Nexts International Communications Manager, og Sophie Guyot, Who´s Nexts Woman Wear Sales Manager, kommer til å dele ut prisen.
- Vi er opptatt av å gi unge designere sjansen til å presentere seg, sier Boris Provost, direktør i Who’s Next til Tekstilforum.
- Derfor samarbeider WSN med flere land for å gi unge designere med konseptuelle kolleksjoner muligheter til å vise seg fram her i Paris. Vi har foreløpig ikke så mange utstillere og innkjøpere fra Skandinavia, så det er ekstra interessant å samarbeide med Oslo Fashion Week. Den norske designeren vil få en attraktiv plass i hovedhallen sammen med andre unge designere. Her skal også de nye og små designselskapene få sjansen, om de bare holder høy nok kvalitet og er leveringsdyktige, sier Provost.
Les mer om programmet på www.oslofashionweek.com