Fra gave og interiør til Oslo Design Fair
Gave & Interiørmessen har blitt en stadig viktigere møteplass for norsk interiørbransje, design og livsstilsbutikker både i Norge og internasjonal. Derfor skifter den nå navn til Norway Design Fair.
Foto: Einar Aslaksen
Den nye profilen ble presentert under åpningen av messen torsdag, og arrangørene har ambisjoner om å skape en messe av internasjonal klasse, med en tydelig posisjon i Skandinavia.
- Det er en spennende tid for norsk design. Messen skal vise verden hva som skjer på designfronten her hjemme, sier kreativ leder Dagny Thurmann-Moe, som ønsker å løfte messen til å bli et utstillingsvindu for norsk design og produksjon. Men selv om messen fokuserer på norsk design, ønsker den å trekke til seg både norske og internasjonale utstillere, slik at det blir en internasjonal handels- og møteplass.
En god messe for veskeleverandøren Sajaco.
Talent, tradisjon og tendenser
Messen er bygd opp rundt tre hovedtemaer; talent, tradisjon og tendenser. Her heises det fram lovende designtalenter, det vises norsk håndverkstradisjon og produksjonskultur. Tendenser er opplevelsesområder for å vise hva som skjer i det norske markedet.
Som vanlig stor trafikk på standen til Barfota.
Det var som vanlig folksomt og livlig aktivitet rundt i hallene på Lillestrøm både åpningsdagen og utover fredagen. De aller fleste utstillere innenfor mote, tekstil og tilbehør var samlet i B-hallen, ammen med gull og smykker.
Her ble det også vist smakebiter fra visningene i Oslo Runway, og det var flere nye utstillere som bidro til å bygge opp under arrangørenes talent-tema. Blant andre var åtte designere i Designer-kollektivet på plass med en fellesstand, noe som ble mottatt med stor interesse blant mange av de besøkende.