Fra sau til catwalk
Ulluken nærmer seg, og noe av det du kan oppleve er utstillingen Det kvite gullet. Her får du innblikk i hele verdikjeden; fra sauen klippes til produksjon av plagg tilpasset en internasjonal moteindustri.
Bak utstillingen står Norweigan Fashion Institute (NFI), som på nettsidene sine lover at den både vil være opplysende og skape debatt.
Studenter og designere
Utstillingen finner sted på Kunstindustrimuseet i Oslo fra 8. til 14. oktober, samtidig som den norske Ulluken (Campaign for Wool) avholdes i hovedstaden.
Det kvite gullet skal vise produkter og installasjoner av ull utarbeidet av designskolene KHIO, NTNU design, HIAK og HIO/EST og Esmod, samt etablerte designere og pionerer.
Produktene skal formidle ullens verdikjed og egenskaper, utvikling i norsk ullindustri samt bruk av ull i produkter sett fra et moteperspektiv.
Fra bonde til forbruker
Et grunnlag for utstillingen er SIFOs forskningsprosjekt Valuing Norwegian Wool, som har involvert hele verdikjeden fra bonde til forbruker.
Utstillingen vil synliggjøre funnene i prosjektet, ved å fremheve norsk historikk og kulturarv i det som stilles ut.
Norwegian Fashion Institute er prosjekteier, og er ansvarlig for planlegging, økonomi og gjennomføring. Finansielle bidragsytere er Landbruksdepartementet gjennom Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO), Norilia og Innovasjon Norge.
Les ner om utstillingen på NFIs nettsider