Hvitt og fargesterkt men ingen store nyheter
Masse hvitt, lyst og flagrende. Sterke farger og masse blomsterprint. Noe neonfarger, transparente plagg og dristige fargeblokker. Men ellers tar leverandørene med seg mye av de samme elementene som vi ser i år over til neste vår og sommer.
Colour Time er ett av vårens temaer hos trendebyrået Nelly Rodi, som viser eksempler på en fargesterksesong.
Dårlige tider rundt om i Europa setter sitt preg. De aller fleste leverandørene gjør bare små endringer og er livredde for å bomme med sine kolleksjoner. De sterke fargene og fargerike trykk med blomster. Og naturmotiv som trendekspertene fortalte oss om på forhånd er der, Men de store endringene uteblir.
Masse nye og spennende leverandører
Det er ikke mange norske innkjøpere på Who`s Next Pret á Porter. Et unntak er ekteparet Kristine og Per Westrøm, som er i Paris for fjerde gang:
– Her finner vi en mengde nye, spennende merker som ikke er representert i Norge. Men vi må selvsagt gjøre en grundig jobb slik at vi ender opp med gode, salgbare merker, sier de.
Per og Kristine Westrøm i Zanzibar finner nye og spennende merker i Paris.
Westrøm driver Zanzibar i Oslo. I utgangspunktet en skobutikk, men de siste årene har de tatt inn stadig flere klesmerker som de gjerne finner i Paris.
– Klær blir stadig viktigere for oss. Og vi velger å reise til blant annet Paris for å kjøpe inn direkte uten å gjøre oss avhengig av agenter, sier de.
– Jeg forstår ikke hvorfor norske innkjøpere og agenter går i hælene på hverandre på de samme messene. De fører til at norske butikker blir stadig mer like. Du finner det samme overalt. Vi har oppdaget et det både er mer interessant og lønnsomt å finne fram til nye merker. Klær finner vi her i Paris, sko i Milano.
Norsk design til Paris
Messearrangørene er svært interessert i å få flere innkjøpere utstillere og innkjøpere fra Skandinavia. Derfor vil en av designerne som har visning på Oslo Fashion Week i august blir plukket ut til en gratis utstillerplass på Who`s Next i januar 2013.
– Vi er opptatt av å gi unge designere sjansen til å vise seg fram. Derfor samarbeider vi med flere land for å gi unge, friske designere med konseptuelle kolleksjoner muligheter til å vise seg fram her i Paris. Vi har foreløpig ikke så mange utstillere og innkjøpere fra Skandinavia, så det er ekstra interessant å samarbeide med Oslo Fashion Week, sier Boris Provost i Who`s Next.
– Den norske designeren vil få en attraktiv plass i hovedhallen sammen med andre unge designere. Her skal også de nye og små designselskapene få sjansen, om de bare holder høy nok kvalitet og er leveringsdyktige. Det at et lite selskap som Onepiece fikk levere dresser til våre messeverter er en bekreftelse på dette, sier Provost.
By Ti MO er en av få norske utstillere i Paris. Godt besøk og godt salg, både til franske og andre europeiske kunder gjør at de er godt fornøyd.
Relaterte artikler