FashionByNorway1

Norsk visning i New York

Hele den internasjonale motebransjen var denne uken samlet i New York Fashion Week for å se og vise hva neste sesong har å by på. Norsk mote var representert gjennom en egen visning med unge norske designere fra F5–kollektivet.

Publisert

Foto: Mona Melanie Lindseth

Visningen gikk 11. september og over 100 spesielt inviterte internasjonale gjester kom for å se hva designerne har å by på. Blant annet var representanter fra internasjonal motepresse som Elle USA, Elle Frankrike og Vogue Brasil.

Forespørselen om en egen norsk visning kom fra Fashion Gallery New York, en arena for unge designere i New York. Målet med visningen er å skape et bred interesse for de unge norske designerne i et så viktig marked som NY.

Foto: Mona Melanie Lindseth

- Jeg takket ja til å vise i New York fordi jeg har ambisjoner om å nå et internasjonalt marked, og fordi jeg ønsker å vise frem kolleksjonene mine til et bredt publikum. Jeg håper at visningen kan bidra til økt oppmerksomhet og tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg videre i utviklingen av merket mitt, forteller Nina Agerup, designer med eget merke Nina Agerup.

Foto: Mona Melanie Lindseth

Samarbeid skaper muligheter

At de norske designerne reiser over har blitt til gjennom blant annet samarbeid med nettstedet for norsk mote; Fashion By Norway, det norske konsulatet i New York og næringsklyngen Norwegian Fashion Hub. Sistenevnte er med til New York for å få innsikt i det amerikanske markedet.

Interessen for norske og skandinaviske merkevarer er stor i USA, spesielt i motemetroplen New York. Dette potensialet skal Norwegian Fashion Hub utforske gjennom å knytte kontakter og kartlegge det amerikanske markedet for at norske motedesignere kan gå inn i markedet basert på kunnskap og etablert nettverk.

- For F5 er det alltid tilfredsstillende å se resultater av gode samarbeid. Det er det hele vår forretningsmodell er tuftet på. Samarbeidet med Fashion by Norway og Fashion Gallery har gitt designerne som vi jobber med en mulighet som de ikke ville fått på annet vis. Drahjelpen vi har fått fra det norske konsulatet i New York, UD og Norwegian Fashion Hub har også vært uvurderlig, og resultatet viser hva man kan få til med litt ekte norsk «dugnadsånd", sier Alexander Marthinsen, F5.

F5

F5 er et motekollektiv i Oslo, som består av en stor konseptbutikk med norsk design, et arbeidsfellesskap for norske designere og et agentur som jobber for å fremme norsk mote, både på nasjonalt og internasjonalt nivå. F5 ble grunnlagt av brødrene Emil, Benjamin og Alexander Krystad Marthinsen, og Filip Wibe. De fire gründerne samlet noen av de dyktigste og mest fremadstormende designerne i Oslo, og åpnet både butikk, studioet og showroom sommeren 2013. Nå, litt over to år senere, har konseptet vokst og utviklet seg til et viktig element i Oslos motebransje.

Norwegian Fashion Hub

Norwegian Fashion Hub er næringsklyngen til den norske motebransjen. Klyngen har Arenastatus fra Innovasjon Norge og skal bidra til å styrke utviklingen av en motedesignbransje.

Formålet er at Norsk motedesign skal bli en seriøs, bærekraftig og verdiskapende næring i Norge og en internasjonalt anerkjent merkevare.

Foto: Mona Melanie Lindseth

Powered by Labrador CMS