Paris skal bli motehovedstad igjen
Alt på ett sted. Masse trøkk, energi og dynamikk. Gode muligheter for små utstillere til å få vist seg fram. En sammenslått fagmesse, Who`s Next Pret á Porter, som går parallelt med Haute Couture Paris, skal sørge for at Paris tar tilbake posisjonen som verdens motehovedstad.
Masse trøkk og energi i området mellom messehallene.
Den nye, sammenslåtte Who`s Next og Pret á Porter har en stor fordel i forhold til de fleste andre messer. Her tilbys alt på ett sted, 2200 ulike merker i seks avgrensede seksjoner i messesenteret Port de Versailles.
Fame
Designermerkene innen dameklær blir samlet i hovedhallen. I selve hjertet av hallen, Fame Atelier, presenteres 15 designere, som viser aktuelle markedstrender og uvanlige og originale produkter. Messen har også et samarbeid med et utvalg japanske designere som satser på å få fotfeste i Europa.
Private
Dagsaktuelle og etablerte merker av dameklær. Fame omfatter også en stor avdeling for selskapsklær.
Mr. Brown
Urban mote og herreklær. I tråd med feststemningen på messen, går WHO’S NEXT catwalk show av stabelen midt i hallen.
Premier Classe
Et kreativt og eksklusivt område er reservert for designere av tilbehør
Mess around
Mess Around er forandret og tilpasset tilbudene i Premier Classe og Le Cube og presenterer skokolleksjoner for kvinner, menn og barn.
Le Cube
I januar innviet Who`s Next/Pret-a-Porter Paris denne sektoren for skinnprodukter og reiseeffekter og dette fortsetter i samme form.
Fra september til juli
– Nå er vi på rett vei mot det målet vi har satt oss: å sørge for at Paris blir verdens motehovedstad igjen, sier pressetalskvinne Elodie Lavesvre.
Etter mye diskusjoner og strev er datoene for sommermessen forandret fra september til månedsskiftet juni/juli, noe som ifølge Lavesevre er det eneste rette:
– Før kom vi altfor sent, helt på slutten av innkjøpssesongen. Nå er vi først, og vi har alltid overraskelser og nyheter. Trøkket som ble skapt under de første årene med Who´s Next på nittitallet er beholdt. Her er det massevis av kreativitet og inspirasjon, sier hun.
Alt på ett sted
– Viktig å komme en uke før Bread & Butter i Berlin?
– Vi føler ikke at vi konkurrerer med Bread & Butter i særlig grad. Det er en helt annen type messe, i stor grad rettet mot streetwear, bygd opp og organisert helt annerledes enn oss. Skal innkjøperne ha noe mer enn streetwear, må de reise andre steder i byen. Her i Porte de Versailles får innkjøperne alt på ett sted: Dameklær, herreklær, streetwear, sko, tilbehør, skinnvarer, trendforedrag og masse ulike temaseksjon er og utstillinger.
– I tillegg har vi helt annerledes trendvisninger med masse trøkk. I år har visningene middelalderen som tema. To ganger daglig vises det spektakulære show som selvsagt viser og utstillinger, masse ulike render, farger og retninger for neste sesong, men som også byr på energi og inspirasjon i massevis.
– En annen ting som skiller oss ut fra Bread & Butter og de fleste andre større motemesser er at vi ikke tillater de største merkene å bygge opp kjempemessige stander. Vår policy er at vi skal være en messe for både små og store, hvor de store får et begrenset areal og forbud mot å bygge seg inne og isolere seg fra de andre standene i hallen. Her er det bare tillatt med lave skillevegger. Årsaken er enkel: Vi skal sørge for at også de små utstillerne får sjansen til å få vist seg fram uten å dø i skyggen av de store, sier Lavesvre.
(Teksten fortsetter under bildet)
Et spektakulært trendshow med like mye dans og performance som visning.
Historien bak
Det er selskapet WSN Development ledet av Xavier Cleeqerie og Betrand Foache som står bak Who´s Next og Pret à Porter i dag. De startet Premiere Classe i 1989. I 1994 fikk de med streetwear for første gang: I et telt i Porte de Versailles. Utstillerne solgte ikke noe, men stilte opp for å vise seg fram og være med på skape en energisk, dynamisk og inspirerende stemning.
Etter hvert har det kommet til flere tilbud for unge designere, tilbehør, sko, herreklær og dameklær. Fra 2004 til i fjor økte Who`s Next for hvert år, og energien, kreativiteten, dynamikken og trøkket er beholdt. De to gründerne gjorde flere forsøk på å overta den tradisjonsrike Pret á Porter, som var eid av de franske tekstilforbundet uten å lykkes. Men denne messen var kommet inn i et blindspor som serverte det samme år etter år, slik at både utstillere og innkjøpere gikk lei og forsvant. Derfor ble det til slutt sammenslåing og ny giv i 2011.
Relaterte artikler