Positiv stemning i København
Den første messedagen i København var god. Tross tøffe tider for dansk tekstilbransje var det optimisme og positiv stemning blant utstillere og innkjøpere.
Fra standen til Line of Oslo
På CIFF i Bella Center har det vært mange forandringer, og det var nok mange som vandret litt fram og tilbake for å finne fram til sine leverandører. Men stort sett var det forandringer til det positive. Fordi DK Company har lagt beslag på hele hovedhallen var det mange nye utstillere i C-hallen, som har fått en ansiktsløftning slik at det er lyst og trivelig for både ustillere og leverandører.
CIFF Jewellery er lagt parallelt med motemessen, noe som bidrar til godt nesøk og mange synergieffekter.
Transportproblemer
Transporten mellom de ulike messehallene er fortsatt en utfordring. De fleste innkjøperne skal både i Bella Center, til Gallery og til Vision. Dermed går det med mye tid og penger til transport. Det er forunderlig at ikke de tre messearrangørene skal klare å samarbeide om et skyttelbussystem for å gjøre messeoppholdet mer effektivt for de besøkende.
Vellykket fusjon
CPH Vision og Terminal-2 har slått seg sammen til Vision og samlet alt i det gamle lokomotivverkstedet. Selv om mange utstillere var spente og skeptiske til det nye opplegget, virket det som stemningen steg utover den første messedagen. Arrangørene har vært flinke til å finne nye arealløsninger og utnytte plassen slik at det er plass til alle, og plass til flere etter behov. Både blant de Terminal-2-utstillerne som har vært i hallen i litt tøffere og råere omgivelser tidligere og de som har flyttet fra Øksnehallen virket fornøyd; Mer folk og mer ”gammeldags” mesestemning.
PR Manager for Vision, Natascha Skou, var meget godt fornøyd:
- Sammenslåingen av våre to messer er en stor suksess. Vi så allerede etter et par timer at stemningen er god og at vi er i ferd med å skape en messe som ”i gamle dager”. Vi ser at tilstrømningen av innkjøpere er god. Vi har satt opp skyttelbusser til og fra sentrum for å være mer tilgjengelig, og vi sparer innkjøperne for transporttid ved å samle to messer på ett sted. Dessverre fikk vi ikke med oss CIFF på et opplegg med skyttelbusser mellom messene denne gang, men vi prøver igjen, Tilbakemeldingene fra utstillere og innkjøpere så langt har vært positive, og vi er godt fornøyd, sier Schou.
Godt besøkt Gallery
På Gallery var det mye folk og god messesumming i hallen. Messen har en tydelig nordisk profil og klarer å opprettholde et høyt nivå på utstillerne samtidig som det dukke ropp nye og interessante merker. Hallen bar tydelig preg av de mange fargerike kolleksjonene som ble presentert.
Det er som vanlig mange norske agenter og innkjøpere på plass i København. Inntrykket fra den første dagen er at antall internasjonale innkjøpere er høyt, og at stadig flere svensker tar turen over Øresund.
Fra standen til Chill Norway
Sommerdun tar av
Vi preges tydeligvis av kalde, nordiske somre. Haust Collection lanserte sommerdunjakker på København-messen og fikk et skikkelig løft i salget.
- En hyggelig overraskelse. Vi har rett og slett ikke tenkt på at dunjakker skulle være en populær vår- og sommerartikkel. Men kundene tente skikkelig på våre lette sommerdunjakker i andedun, sier Kristoffer Haust. Her sammen med en av de danske selgerne, Bettina Kabbel.
Relaterte artikler