Ulluka - en uke som varmer
Utstilling på Nasjonalmuseet, seminar på Stortinget, Pop up-butikk og studentarrangementer skal markere bruken av ull som råvare under Ulluka 8– 14. oktober.
Stian Tolnæs og Cathrine Wessel i With & Wessel har gjort suksess med ull. De deltar på Ulluka for i å fortelle om sin virksomhet. Foto: Helle Hynne
Norwefian Fashion Institute, Nortura, NICE Fashion og SIFO i tillegg til spinnere, designere og produsenter går sammen for å markere den unike bruken av ull.
Ulluka er den norske versjonen av den internasjonale begivenheten Campaign for Wool, med Prins Charles som høyeste beskytter i Storbritannia. Profilerte designere som Vivienne Westwood og Sir Paul Smith fronter uken som har fokus på å øke kunnskapen og bruken av ull.
Programmet under Ulluka omfatter utstillingen ”Det kvite gullet” ved Nasjonalmuseet- Kunstindustrimuseet, Pop up shop på Paleet - Wool in fashion, Seminar på Stortinget og studentarrangementer.
Kunstutstilling
En av hovedattraksjonene under Ulluka er åpningen av utstillingen Det Kvite gullet på Nasjonalmuseet-Kunstindustrimuseet i Oslo. SIFO står bak utstillingen som er et videreført konsept basert på resultatene fra forskningsrapporten Valuing Norwegian Wool.
"NFI har fått i oppgave å produsere en utstilling med basert på forskningsresultatene og ullindustrien i Norge. Det legges også vekt på nye talenter innen ull og dagens motemerker som jobber med dette fantastiske materialet. Utstillingen har fokus på norsk ull og navnet refererer til den tiden da ullproduksjon i Norge fortsatt var en lønnsom industri.
Gisle Mardal, daglig leder i NFI, mener at samarbeidet mellom NFI og SIFO har vært både nyttig og viktig.
- Nye samarbeidsformer har kommet i kjølvannet av forskningsrapporten, sier han. - Det er spennende å se at motedesign og ullnæringen jobber mot et felles mål ved å utnytte naturlige ressurser i designprosesser.
Utstillingen åpner tirsdag 9. oktober. - Les mer her.
Pop up shop- Wool in fashion
I samarbeid med NFI stiller 19 norske designere og brands ut til en Pop up shop på Paleet i Oslo. Temaet for serien er designtalenter og etablerte klesmerker som produserer, eksperimenterer og designer med ulike typer ull som naturlig råvare.
Merkevarene i Pop up shop er blant andre With & Wessel, Arnie Says, Cathrine Hammel, T-Michael, LilleLam, Woolland og Fleischer Couture.
Pop up shop åpner mandag 8. oktober.
Seminar på Stortinget
Stortingsrepresentant Ingrid Heggø og Gunvor Eldegard i samarbeid med Norwegian Fashion Institute inviterer til seminar om mote som næring i Norge. Mote defineres som industri og historie gjennom å synliggjøre hva som er verdiskapningspotensialet og viktighet av mote som nasjonal omdømmeskaper. Gisle Mardal vil fortelle om hvordan NFI som jobber med utvikling av motenæringen.
With &Wessel legger vekt på suksesskriterier og ull som bakgrunn for designkonsept, de vil bruke sin virksomhet som case i seminaret.
" Gjennom NFI har mote har blitt løftet opp som næring og blitt inkludert i et forskningsperspektiv.Charlotte Bik Bandlien(KHIO) vil snakke om mote og næring i samhandling med forskning. Thom Podkolinski har vært med på å starte Finisterre i England med hovedfokus på kortreiste produkter. Podkolinski vil snakke om hvordan de selv dekker hele verdikjeden fra sau til design.
Dagen vil bli avsluttet på Nasjonalmuseet- Kunstindustrimuseet hvor NFI arrangerer en diskusjon med et ekspertpanel med temaet Sheep to shop.
Relaterte artikler