ingun

- Vi trenger et felles merke for norsk ull

- Og det haster. I dag blir forbrukerne forvirret om ofte villedet når de vil undersøke om klærne de kjøper, inneholder norsk ull, sier Ingun Grimstad Klepp i SIFO.

Publisert

Her er norsk ull. Den må få et felles merke og bli gjort bedre kjent, sier Ingun Grimstad Klepp til deltakerne på seminaret om norsk ull under Ulluka.

På et seminar i forbindelse med Ulluka tok Grimsbø Klepp et oppgjør med leverandører som markedsfører seg med norsk natur, norske flagg og andre navn og merker som bidrar til å villede forbrukerne til å tro at produktene inneholder norsk ull. Det er en overdreven bruk av norske flaggsymboler, vikingsymboler eller andre merker som symboliserer særnorske trekk på klær og merker på produkter som verken inneholder norsk ull eller er produsert i Norge. Det er forvirrende og i en del tilfeller helt på kanten av markedsføringsloven.

Dette har bidratt til at disse særnorske symbolene har mistet status og ses på som «billig». Derfor har leverandører som faktisk bruker norsk ull redusert bruken av flagg og lignende nasjonalsymboler slik at det i dag faktisk kan være vanskelig for forbrukerne at dette er faktisk et norsk produkt.

Derfor er det på høy tid at vi får et fellesmerke for norsk ull. En lang rekke andre ullproduserende nasjoner har hatt en slik merkeordning i lang tid , sier Grimstad Klepp.

Hun er forundret over at Norge ikke klarer å utnytte de lange og stolte tradisjonene vi har ved bruk av norsk ull bedre.

– De siste årene har norske strikkemønstre- og modeller dukket opp på internasjonale motearenaer over hele Europa. Typiske norske mønstre er blitt kopiert av internasjonale merker uten at vi får noe som helst igjen for det. Om vi sammenligner med for eksempel Skottland har en lang rekke mønstre god beskyttelse og som det kreves betaling for om de brukes. Her har vi mye å lære i Norge, mener hun.

Pop-up shop

Pop up shop med ullprodukter fra 18 norske designere i Paleet er åpent fram til 13. oktober.

Ulluka er et tiltak for å gjøre norsk ull bedre kjent. Den startet mandag med åpningen av en Pop-up shop med ullprodukter fra 18 norske designer i Paleet i Oslo. En butikk som har fått god respons blant forbrukerne og som har vært godt besøkt. Den holder åpent til 13. oktober.

Følgende designere er med: Cathrine Hammel, With & Wessel, Arnie Says, L&J, Camilla Bruerberg, Fabel, T-Michael, Kristine Vikse, Fleischer Couture, Vera & William, Tina Haagensen, Sølv, Kashmina, LilleLam, Ugly Childrens Clothing, Woolland, Jumina og Håvarstein.

Det kvite gullet

Det kvite gullet gir innblikk i hele verdikjeden; fra sauen klippes til produksjon av plagg tilpasset en internasjonal moteindustri.

Som en del av Ulluka er det også åpnet en utstilling kalt «Det kvite gullet» på Nasjonalmuseet-Kunstindustrimuseet. Det er Norwegian Fashion Institute, SIFO og Norilia som står bak utstillingen. Den har fokus på norsk ull og viser historien bak norsk ullproduksjon. Målet er å formidle kunnskap om hvordan norsk ull kan bidra til et mer bærekraftig tekstilforbruk og bidra til å øke verdiskapingen i norsk ullproduksjon.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS