Avdempet romantikk – og litt galskap

Det er mindre traktor ogsprø sprell, men Moods of Norway er likevel tro mot sin filosofi: Glade klær til glade mennesker.

Publisert

Borte er store traktorer, crazy print og knallfarger. På Oslo Runway viste Simen Stålnacke og Peder Børresen et langt mer dempet, klassisk utrrykk enn før. Inspirert av livet i kolonihagen, der sommeren møter storbyen i rolige omgivelser. Duse pasteller og romantiske blomsterprint i starten, litt mer rocka etter hvert, og med innslag som viser at all den gamle galskapen er ikke helt borte likevel. Den ligger bare i bakgrunnen og glimter til av og til.

Kolleksjonen var inspirert av det glade 80-tallet, noe som ingen var det minste i tvil om da t-skjorten med «Anette Stai»-trykk dukket op på catwalken. – Skal vi tilbake til 80-tallet må vi selvsagt ha med ikoner som Anette Stai og Liv Ullmann, slår Stålnacke og Børresen fast.

Moods of Norway fortsetter det konseptet de valgt i fjor: Kortest mulig tid mellom visning og salg ute i butikkene. Det som vistes på catwalken onsdag kunne kjøpes i butikkene like etterpå. Her følger de samme vei som flere av de store, internasjonale merkene. Å vise klær i februar som skal selges i oktober er ikke mulig lenger, er deres overbevisning.

De toog resten av Moods har vært inne i en tørketrommel av begivenheter de siste årene: Omorgansiering og nedbemanning, kjøp av Brandstad, for så å få Varner Gruppen som medeier like etter. Og nå tilbake til wholesale i Norge, i samarbeid med Brandment. – Det går rundt og rundt, og plutselig var vi akkurat der vi var, sprudler Stålnacke. Men selv om deler av kolleksjonene fremstår som mer dempete og klassiske enn før, og selv om de er tilpasset både det som skal selges i Brandstad, og til det faktum at Moods blir å se i andre multibrandbutikker igjen, er Stålnackes og Børresens signatur og Moods-DNAet svært tydelig. – Vi driver med det samme vi alltid har gjort, vi, men i en litt annen form, slår de fast.