God stemning på bransjefest. Foto: Helene Remøy
God stemning på bransjefest. Foto: Helene Remøy

- Beste messeuka på lenge

- God stemning og fornøyde innkjøpere og utstillere på Norwegian Fashion Center. Daglig leder Jannicke Moe er godt fornøyd med Fashion Week så langt, og onsdag kveld kunne hun invitere til bransjeparty i the Tent.

Publisert

Tilbakemeldingene fra leverandører og innkjøpere er som vanlig: Noen er kjempefornøyd, mens andre merker at mange butikker har hatt et tøft år så langt. Men likevel virker det som at de fleste innkjøperne satser friskt og optimistisk. Rundt om i showrommene var det mange fornøyde leverandører: - En av de beste messeukene på mange år, vi har fått mange mye kunder, slo Kristoffer Haust fast.

Verden rundt med Alix

Også Lise Selbæk i Selected Brands hadde god grunn til å være fornøyd: - Vi har stor suksess med vårt kjolemerke Smashed Lemon. Og vårt nye merke, Alix, har også fått en strålende mottakelse blant kundene. Et nederlandsk merke som bar ehar eksistert i tre år, men som har hatt en voldsomt vekst i mange land. Mekret er bygd opp rundt historien om Alix, som reiser verden rundt. Hver kolleksjon er bygd opp rundt et tema fra disse reisene, og fremstår nærmest som en reiseskildring. For hver kolleksjon lages det en lookbook og beskrivelse av reisen som alle forhandlerne får et eksemplar av.

Folksomt i showrommet til Haust
Folksomt i showrommet til Haust

«Greater than A»

Lise Selbæk med Alix-kolleksjonen
Lise Selbæk med Alix-kolleksjonen

Hos Syversen var Aksel Lund Svindal i full sving med å promotere undertøy-linjen i sitt nye merke «Greater than A». Han er meget godt fornøyd med responsen i markedet, og innrømmer gjerne at han har hatt en bratt læringskurve. – En helt ny bransje for meg, men det har vært meget hyggelig å treffe så mange trivelige og profesjonelle folk, sier han.

Han ønsket ikke bare å sette navnet sitt på en kleskolleksjon. – Skal vi lage noe, skal det være så bra at det står sterkt alene, helt uavhengig av mitt navn. Det må være noe mer meningsfylt enn bare å selge noen produkter, slår han fast.

Aksel LUnd Svinmdal sammen med slagsansvarlig for hovedkolleksjonen, Marius Eckmann og salgsansvarlig for undertøykolleksjonen, Hans Erik Syversen
Aksel LUnd Svinmdal sammen med slagsansvarlig for hovedkolleksjonen, Marius Eckmann og salgsansvarlig for undertøykolleksjonen, Hans Erik Syversen

Fokus på bærekraft

- Navnet Greater than A spiller først og fremst på merkevarens filosofi rundt bærekraft: At ingen ting er større enn naturen. Og at alt vi produserer, kjøper og bruker, har en påvirkning på kloden vi bor på. Naturen er noe mer avansert enn noe mennesket har klart å skape. Vi vil fokusere på de fantastiske organiske råvarene som finnes. Og bevise at det kan skapes moteriktige, flotte kvalitetsprodukter uten å skade naturen.

Teamet bak oser av erfaring og kompetanse på ulike områder: Foruten Aksel selv og hans far, Bjørn Svindal, som er styreformann, har Atulus AS tre andre eiere: Jens Petter Ring i Panorama Design, som har vært involvert i en lang rekke vellykkede merkevareprosjekter de siste 18 årene, Marius Eckmann, som er salgsansvarlig, og produktsjef Terje Strømø.

Jessy Heuvelink, mangeårig sjefdesigner i J.Lindeberg, er designansvarlig. Kjersti Kviseth i 2025 Design for life cycles er også med på laget som medspiller og rådgiver. Det samme er Hans Erik Syversen i Syversen AS, som er ansvarlig for distribusjonen av undertøydelen av kolleksjonen.

Skal være enkelt å velge bærekraftig

De legger lista høyt: - Vi skal lage de gode løsningene med plagg som ser bra ut, med gode funksjoner og som i tillegg er resirkulerbare. Det er mange eksempler på bærekraftige, resirkulerbare klær som bærer preg av at de er nettopp det, men at de ikke ser særlig bra ut. Vi skal finne de gode løsningene som gjør at klærne ser så bra ut at det er enkelt og naturlig å velge bærekraftig. Samtidig som det er nedbrytbart ned til den minste lille ting, som alle materialer, tag-er og tråd, slår de fast.